söndag 15 september 2019

Krämig dragonsås med kyckling

Tvära kast på väderfronten. Den fantastiska sensommardagen igår har byts ut till regnig och blåsig höstdag idag.
Det positiva med det (sidan jag allt som oftast försöka se saker ifrån, alltså den positiva sidan) är att man kan vara inne och mysa under en filt, med en kopp te och läsa en god bok eller tidning. 
Dragon är en favoritkrydda och jag blir så glad när jag hittar recept med torkad dragon i. Som jag skrev om HÄR så köpte jag Jessica Frejs kokbok med enkla vardagsrecept i somras. Och i den fanns receptet på denna fantastiskt goda dragonsås. Såsen är grejen med rätten, därav mycket sås. Mums, säger jag :)

 4 portioner

700 g kycklingfilé 
0,5 tsk salt
0,5 tsk nymalen svartpeppar
25 g smör att steka i
3 vitlöksklyftor
1 gul lök
2 dl vitt vin
2 dl crème fraiche
3 dl vispgrädde
3 msk torkad dragon
2 msk kycklingfond
2 msk dijonsenap
Gör så här
Skär kycklingen i kuber, ca 2 x 2 cm
Salta och peppra
Stek kycklingen i smör i en het stekpanna,
så att den får fin färg
Skala och hacka lök och vitlök och 
stek sedan med kycklingen på medelvärme i ca 5 minuter
Tillsätt vin, crème fraiche, grädde, dragon, fond och senap 
Rör om så att allt blandas väl
Servera med kokt basmatiris eller pressad potatis

Smaklig spis!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar