fredag 4 oktober 2019

Mat som jag mår bra av - Italiensk kycklinggryta

Att det ska vara så svårt att hålla sig till mat som man mår bra av!!
Jag har ägnat mycket tid och skrivit många inlägg kring hur maten påverkar hur vi mår och jag vet vad jag mår som bäst av att äta, ändå halkar jag in på "tung" och svårsmält mat. Skyller igen på att jag inte är den enda i familjen som står för matlagningen, trots att det numera bara är mannen och jag här hemma ;)
Hur som helst plockade jag återigen fram en av alla mina kokböcker som handlar om hur maten påverkar hur vi mår, Mat för hormonell balans, för att komma på banan igen med mat som passar min mage och kroppstyp, det vill säga "lätt mat". 
Resultatet blev en italiensk kycklinggryta med smak från pesto, basilika och vitlök. Till grytan serverade jag mathavre men det går lika bra med pasta eller ris.




Italiensk kycklinggryta
4 portioner 

 1 st gul lök
1 st vitlöksklyfta 
1 st zucchini
1 st fänkålsstånd
1 st röd paprika
 
1 st gul paprika
12 st champinjoner
1 msk olivolja
Örtagårdskrydda
Salt och svartpeppar
600 g kycklingfilé
 4 msk pesto 

2 msk kycklingfond
2 dl vatten
2 dl havregrädde
12 gröna oliver
0.5  kruka basilika 



Gör så här
Hacka löken och finhacka vitlöken
Skär grönsaker och svamp i bitar
Skär kycklingfiléerna i mindre bitar
Hetta upp en stekpanna med olivolja och stek alltsammans i några minuter
Krydda med örtagårdskrydda, salt och svartpeppar
Häll över i en gryta och tillsätt pesto, kycklingfond, vatten och havregrädde
Låt puttra på svag värme i ca 20 minuter
Tillsätt oliver och basilika
Dekorera med färsk basilika och servera


Hörni, det är ju fredag! 
Hur skönt är inte det!? Har ni några särskilda planer för helgen?
Själv ska jag rensa i sommargarderoben och inventera höstgarderoben och se vad jag behöver komplettera med. Vädret växlade snabbt till att bli kallt och regnigt så nu är det obönhörligen varmare tröjor, jackor och vantar som gäller framöver.

Ni får ha en skön helg!
Ha de!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar