söndag 26 januari 2020

Min kost- och motionsdagbok 2020 - v 5 Veckoplanering, recept och inköpslista


Ny vecka på ingång och jag konstaterar att mannen och jag äter mindre portioner än de beräknade fyra portionerna i recepten, för oftast blir det att vi gör tre matlådor av det som är över från middagen. Två äter vi till lunch dagen efter och en åker in i frysen. Så nu börjar de tomma matlådorna i skåpet ta slut och frysen bli full av lunchlådor. Alltså dags att börja tömma frysen...

Upplägget i min planering är att under de röda länkarna hittar man recepten till maträtterna och i kolumnen Inköp de råvaror och produkter som man kan behöva köpa hem för att laga maträtterna. Jag räknar dock med att de vanligaste basvarorna redan finns hemma.
  • Grönsaker: lök (gul, röd, vit), morötter ...
  • Mejeri: ägg, smör, mjölk ...
  • Konserver, kryddor, oljor, salt, peppar ... 
  • Torrvaror: ris, pasta, couscous ...
Råvarorna beräknar jag ska räcka till att laga 4 portioner av maträtterna och räcka till matlådor dagen efter. Rätter utan länkar är rätter jag inte lagat tidigare men planerar att laga och sedan lägga upp här på bloggen.
När det gäller träningen så försöker jag variera den mellan de träningsformer som jag under åren insett vara de som jag tycker är roligast att utföra och den tid som jag tycker är lagom för ett pass. Jag väljer också vilken dag som passar bäst utifrån grupp-passens (Friskis & Svettis) tider och dagar och hur veckoplaneringen på jobbet ser ut.

V5
Måndag
Inköp
Frukost
Gröt
Kokt ägg
Inlagd sill
Ägg
Mellanmål
Frukt Frukt
Lunch
Matlåda från frysen
Mellanmål
Frukt
Middag
Torsk i krämig basilikasås 3 dl vispgrädde
500 g torskfilé
1 kruka basilika
Salladslök
Mellanmål
Fil och müsli
Fil




Tisdag
Inköp
Frukost
Nöt-och fröbröd
Grön smoothie
Mango
Kiwi
Mynta
Ananasjuice
Mellanmål
Frukt
Lunch
Torsk i basilikasås
Mellanmål
Frukt
Middag
Nudelwok med tofu Äggnudlar
270 g tofu
Asian wok soy & sweet chili
Röd paprika
Morötter
200 g champinjoner
Spetskål
Böngroddar
Mellanmål
Keso och banan Keso
Banan




Onsdag
Inköp
Frukost
Gröt
Kokt ägg
Inlagd sill

Mellanmål
Frukt
Lunch
Nudelwok
Mellanmål
Frukt
Middag
Fisk i sweet chilisås
med jasminris
750 g fisk
2 dl creme fraiche
Sweet chilisås
Jasminris
Lime
Mellanmål
Fil med müsli
Träning
Step up 60 min

Torsdag
Inköp
Frukost
Gröt
Makrill i tomatsås

Mellanmål
Frukt

Lunch
Fisk i sweet chilisås

Mellanmål
Frukt

Middag
Falukorv med mangofräs
600 g falukorv
1 mango
1 röd paprika
Purjolök
Konc apelsinjuice
Lime 
Persilja
Mellanmål
Stekt ägg på smörgås





Fredag
Inköp
Frukost
Smoothie
Smörgås

Mellanmål
Frukt
Lunch
Falukorv
Mellanmål
Frukt
Middag
Biff med bambuskott och 
champinjoner
600 g lövbiff
Färsk ingefära
2 brk bambuskott
10 färska champinjoner
Ostronsås
Hoisinsås
Kalvfond
Mellanmål
Kokt ägg med inlagd sill





Lördag
Inköp
Frukost
Fruktsallad med yoghurt
Kokt ägg

Mellanmål


Lunch


Mellanmål


Middag
Shepherds pie med isterband 6 isterband
Inlagda rödbetor
Potatis
Kålrot
Grädde
Cheddarost
Mellanmål


Träning
Simma 45 minuter

Söndag
Inköp
Frukost
Omelett i en mugg
Mellanmål


Lunch
Rotfruktsgratäng
med ngt från kyl eller frys
Rotfrukter
3 dl matgrädde
Mellanmål
Afternoon tea
Middag


Mellanmål







6 kommentarer:

  1. Vad bra med lite nya torskrecept. Jag satt just och tänkte att jag är så trött på de vi kör hemma.

    SvaraRadera
  2. Den här rätten ska jag göra veckan, aldrig haft ris i pajfyllning tidigare. https://www.arla.se/recept/ris-och-gronsakspaj/

    SvaraRadera
  3. Den här hade jag tänkt testa imorgon men nu nästan hemma inser jag att jag missade köpa fänkål. I mästerkockarna kombinerar de ofta torsk och fänkål så jag blev nyfiken. Men får göra en egen variant denna gång.

    https://www.arla.se/recept/fiskgratang-med-purjolok-morot-och-fankal/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för länkarna :) Dem ska jag använda mig av. Ser att det är fänkål i båda recepten. Gott!

      Radera
    2. Känns som jag spammar detta inlägg :) Gjorde fisken igår, ok men ganska intetsägande. Men fisk med grönsaker och sås i ugn är helt klart ett koncept jag ska utforska vidare. Har du några tips?

      Fänkål var en intressant bekantskap men jag tyckte den försvann i såsen, tror mer på den rå i en sallad.

      Radera
    3. Torsk i ugn med grönsaker https://minlillakokvra.blogspot.com/2015/08/torsk-provencale-fisk-i-ugn.html

      Radera