måndag 21 september 2020

Lasagne med rökt lax och spenat

Semester!! Idag är det äntligen min tur att brista ut i denna lovsång och känna eufori över att äntligen få vara ledig i flera veckor (tre stycken för att vara exakt) och styra över min egen dag. Hur najs?! :Eftersom jag bytte jobb precis när sommarsemestrarna började fick jag snällt rätta mig i ledet och vänta på min tur. Och nu är den alltså här :)

Vad ska jag då göra på min semester? Jo, eftersom det fortfarande är corona-tider kommer jag att stanna på hemmaplan och ta dagen som den kommer. Med undantag från en avstickare till Stockholm med dottern och en avstickare till Göteborg med mannen för att hälsa på sonen som pluggar där till helikopterpilot. Han bor just nu tillfälligt i ett rum på ett vandrarhem men kommer flytta till en studentlägenhet den 1 oktober. Så vi ska köra ner lite möbler och även passa på att göra Göteborg. Ska bli spännande och se vad Göteborg kan erbjuda en sensommarhelg i corona-tider. Jag hoppas på bra väder så vi kanske kan ta oss ut i Göteborgs skärgård. Annars blir det som sagt att jag kommer ta dagen som den kommer och passa på att göra sånt som jag annars inte riktigt tar mig tid för att göra. Som att simma. Jag har inte varit i simhallen sen coronan bröt ut men idag tänkte jag ta tag i saken och åka dit.

För er andra som nu försöker få ihop vardagspusslet och bara har minnen kvar från eran semester så kommer här ett tips till en snabb, enkel och god vardagsmiddag. Lasagne med rökt lax, spenat och soltorkade tomater.  Ha en fin tisdag!

 


500 g krossade tomater
2 dl crème fraiche
2 dl mjölk
1 hackad gul lök
2 hackade vitlöksklyftor
10 hackade soltorkade tomater
0.5 tsk svartpeppar
100 g färsk spenat
400 g kallrökt lax i skivor
400 g lasagneplattor
100 g riven ost
1 tsk salt

 Gör så här
Blanda krossade tomater, crème fraiche, mjölk, 
lök, vitlök och soltorkade tomater i en skål. 
Salta och peppra. 
Spara 2 dl sås till lasagnens översta lager.
Varva sås, spenat och lax 
med pastaplattorna i tre eller fyra lager i en ugnsfast form. 
Tryck till de sista plattorna lite extra 
och toppa med den sparade såsen och riven ost.
Grädda lasagnen i ugnen i 200 grader 
tills den bubblar i kanterna och fått fin färg, cirka 20 minuter.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar