tisdag 8 september 2020

Vegetarisk garam masala med halloumi och kikärtor

Förra fredagen testade jag kryddblandningen Vegonade black garlic från månadens Smakbox.      Jag klickade ut den trögflytande massan/pastan över en plåt med grönsaker och champinjoner och efter halva tiden i ugnen rörde jag om så kryddblandningen fördelade sig över alla grönsaker.     Det stod på påsen att den skulle räcka till ca 1,5 kg grönsaker och kanske jag gjorde lite mer än det för det smakade inte jättemycket. Men det blev absolut en god smak på grönsakerna, så jag tänker att nästa gång jag använder Vegonade black garlic så tar jag två påsar, för vi lagar sällan bara 4 portioner.

I måndags kom turen till en annan kryddblandning från Smakboxen, nämligen en garam masala, och jag använde mig då även av ett recept ur tidningen som följer med Smakboxen. Ett snabbt och okomplicerat vardagsrecept, helt i linje med min vardagsfilosofi :)

 

Recept från Smakbox. 

Skiva 200 g halloumi och stek gyllene.
Lägg åt sidan.
 

Häll 250 g avrunna kikärtor i stekpannan. 

Tillsätt 1 påse Santa Maria Indian Spice Garam Masala,

samt 1 dl vatten, 2 dl grädde och 200 g bladspenat. 

Låt koka ihop i 5-10 minuter.

Lägg i den stekta osten.

Servera grytan med ris och naanbröd.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar