lördag 10 oktober 2020

Kalorisnål lunch - röra på rökt lax, ägg och blomkål

Jag är verkligen inget fan av dieter, se tidigare inlägg här, men faktum är att jag måste ta itu med min vikt. Extrakilon har smugit sig på de senaste åren pga hormoner, oro och för lite motion. Men även om jag inte gillar dieter så är ju många av dieternas recept användbara. Till exempel så hittade jag dagens lunchrecept i en tidning med recept av kostrådgivaren Cathrine Schück som jobbar med Michael Moselys metoder (ni vet 5:2-dieten). En variant på laxröra med blomkål istället för till exempel creme fraiche.
En mycket god röra som jag blev ordentligt mätt på!

  

1 portion

1 dl buljongkokt blomkål
50 g kallrökt lax
1 kokt ägg
50 g sockerärter
Salt och citronpeppar
Gräslök
Rågbröd

Strimla lax, hacka ägg och sockerärter.
Mosa ihop med blomkålen.
Salta och peppra.
Fördela röran på rågbröd.
Garnera med hackad gräslök

 

Och nu blev det ett uppehåll i regnandet och solen tittar fram så nu ska jag passa på att ta en promenad. För oavsett om man följer en diet eller inte så måste man på något sätt förbränna det man stoppar i munnen. Det går inte att komma ifrån att man måste röra på sig för att gå ner i vikt, hålla vikten långsiktigt och må som bäst.   Amen på det... ;)

 

2 kommentarer:

  1. Gott! Och vem behöver inte göra något åt sin vikt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kanske iaf mota Olle i grind och inte låta vikten bli ohanterlig :)

      Radera