fredag 22 januari 2021

Tips för att få tulpanbuketten att vara riktigt länge

Tulpaner  

 
En föraning om våren. En färgklick i vardagen. En glädjekälla för billig penning.
Jag köpte årets första bukett förra fredagen på självaste tulpanens dag.
 
 
 
Efter två dagar såg buketten ut så här.
 
 
Efter fem dagar så här.
 

I dag, efter 8 dagar, ser buketten ut så här.
 

De har tappat färg och bladen börjar krulla sig.
Men de står fortfarande ståtligt i sin vas :)
 
F
ör att få mina tulpanbuketter att vara riktigt länge:


• Låter jag tulpanbuketten stå kvar i sitt emballage när jag kommit hem. Snittar om stjälkarna med en vass kniv (inte sax eftersom saxen "stryper" vattenkärlen i skaften) och ställer buketten i en vas med kallt vatten.

• Efter en timme tar jag bort emballaget och placerar vasen där det inte är för varmt, alltså inte nära ett element, och ställer den gärna svalt i källaren över natten.

Men faktum är att ställa den svalt under natten har jag inte gjort den här gång, utan den har fått stå på köksbordet hela veckan.
Mycket beror ju på kvaliteten på tulpanerna också, hur länge de varit i butik innan man köper dem och hur de fraktats.
Priset tror jag kvittar, för dessa var billiga, 29.90 kr för 7 tulpaner.

Har ni några knep för att få era blombuketter att stå sig länge? 

 

8 kommentarer:

  1. Jag gör som du fast klipper med sax. Det ska jag inte göra nästa gång. Jag har hört att man inte ska ha så mycket vatten i vasen men experter säger tvärtom. Bra att byta vatten någon gång också. Ingen frukt i närheten. Fin bukett du hade. Kram Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att ha frukt i närheten har jag inte ens tänkt på att det kan vara ett problem. Kan bero på att jag aldrig brukar ha någon blombukett bredvid fruktfatet på köksön...
      Vatten vet jag också att man säger att man inte ska ha så mycket av. Men hur lite är lite vatten?? Klarar de sig med bara lite på botten? Har aldrig vågat testa. Halvfullt med vatten brukar jag ha och sedan fylla på vart efter eller byta. Kram

      Radera
  2. Håller med, de är verkligen en glädjekälla för inte så stor slant!
    Jag brukar ha rätt lite vatten i vasen, och så byter jag vatten ca varannan dag, och då snittar jag även en ny yta. Fast jag vet inte om det förlänger livslängden men jag gillar inte när de sprätter iväg, och har man nåt annat i buketten med så växer ju tulpanerna ifrån dem ;)
    Såg nu att du gjort lakritsbollar ;) Kul att kunna inspirera! Jag gjorde en omgång till går, så det får nog bli ett par stycken nu till eftermiddagsfikat!
    Ha det gott!
    Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar också oftast snitta om min tulpaner, just för att de skenar iväg och blir ostyriga. Men de här tulpanerna höll sig raka och fina. Visst växte de men inte så okontrollerat så jag tyckte att jag behövde korta av dem.
      Lakritsbollarna blev riktigt goda :)
      Ha det gott du med!

      Radera
  3. Jag köper aldrig tulpaner längre, det är flera år sedan sist. Men det är väldigt vackert. Bra tips du kommer med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tittar in och lämnar en kommentar! Men jag blir ju nyfiken på vad anledningen till varför du inte längre köper tulpaner är :)

      Radera
  4. Barnet mitt hsr i snart två år haft dille på sången "Med en enkel tulipan". Alltså hela sången, verser som jag inte visste fanns. Inför att han fyllde tre köpte jag tulpaner i kruka, gömde undan dem på en hög hylla så han inte skulle se dem och misade att vattna en dag så han fick torkade tulpaner 🙈 Förlåtande unge tack och lov. Lökarna sitter nu planterade ute och vi hoppas på fina tulpaner till våren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ställer man undan är det lätt att glömma :) Tror säkert att han ser fram emot att få se sina tulpaner växa fram ur jorden i vår. Spännande!
      Jag blev nyfiken på vilka alla verser är till sången. Antar att det bara är refrängen man brukar sjunga... Det ska jag allt ta och kolla upp :)

      Radera