tisdag 9 februari 2021

Helstekt kyckling med tomatsallad och potatismos

Hel kyckling är både praktisk och billig mat.

Blanda ihop en marinad med
1 tsk salt, 1 krm svartpeppar, 0,5 dl soja,
0,5 dl balsamvinäger, 0,5 dl olivolja
och 2 krossade vitlöksklyftor.
Lägg kycklingen tillsammans med marinaden i en plastpåse.
Se till att marinaden tränger in överallt.
Låt marinera minst en halvtimme.
Sätt ugnen på 225 grader.
Ta ur kycklingen ur plastpåsen
och lägg den i en ugnsfast form och ställ in i varm ugn.
Kycklingen är klar efter ca 45 min,
när den har en innertemperatur på ca 82 grader intill benet.


Mer kyckling! 

 

4 kommentarer:

  1. Helstekt kyckling är en favorit här hemma. Vi brukar fylla den med katrinplommon, lök och äpple. Att lägga i marinad ska jag testa nästa gång. Kul med lite variation. Tack för kommentaren på min blogg. Ja jag brukar ha små ljus och tändstickor i den lilla lådan. Men den är nytillverkad. Fin ändå. Kram Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen fin! Var har du köpt den? Eller har du gjort den själv?

      Radera
  2. Det var längesedan vi gjorde hel kyckling. Har blivit bekväm när vi bara är två kvar att köpa filéer.
    Gott dig det ut i alla fall

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här gången var jag bekväm och bara lätt kycklingen ligga i marinad. Annars brukar jag, som Pia skriver i kommentaren över, fylla den med godsaker, som tex torkade kantareller och vitlök.

      Radera