tisdag 2 mars 2021

Skinklåda på skinkspill

Jag brukar köpa på mig billigt skinkspill mellan varven, lite ojämna bitar som blivit över efter att skinkan har skivats upp till smörgåspålägg på fabriken, som jag sedan tärnar ner och använder i en skinksås till potatis eller pasta. Funkar ju även perfekt att använda skinkan i kylen där datumet håller på att gå ut. Igår provade jag ett nytt recept som är perfekt att använda skinkspill till. En skinklåda med riven potatis. Lite som makaronipudding men med potatis istället. Enkelt och gott!


250 gram skinkspill, strimlat
6 st potatisar, rivna
1 st lök, hackad
4 dl mjölk
4 st ägg
1 dl riven ost
1,5 tsk salt
3 krm svartpeppar 
 

Gör så här
Varva potatis, skinkspill och lök i en ugnsfast form.
Vispa samman ägg, mjölk, salt och peppar i en skål.
Häll över ingredienserna och strö över den rivna osten.
Grädda i 40-60 min i 200 grader.

 

2 kommentarer:

  1. Vi köper också skinkspill som både går bra till pålägg eller pizza. Detta var ett spännande recept. Allt i ett gillas. Jag gör en bit utan skinka till mig. Kram Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur, allt i ett är den ultimata matlagningen :) Kram!

      Radera