onsdag 30 mars 2022

Grönkålspaj med fetaost och äpple

Paj är ju en snabb middagsrätt. Särskilt om man använder sig av färdig pajdeg. 
Bara man har ett par ägg hemma så går det ju i stort sett att fylla pajen med vad som helst som finns hemma i kylen, till exempel broccoli och ädelost.
Den här pajen fyllde jag med dock med grönkål, äpple och fetaost och strimlade ostskivor av cheddar som jag toppade pajen med. Och serverade en grönsallad till.


 

 1 färdig pajdeg
150 g färsk grönkål
1 msk olivolja
1 vitlöksklyfta
salt
nymald svartpeppar
150 g fetaost
1 äpple

Äggstanning

4 ägg
2,5
dl mjölk
salt
nymald svartpeppar
75 g cheddar
 

Gör så här
Tryck ut pajdegen i en pajform på ca 28 cm i diameter

och se till att få upp skalet ordentligt på kanterna.
Förgrädda pajskalet i 200° i ca 12 min.
Sänk värmen till 175 grader.
Skölj, repa och hacka grönkålen.
Hetta upp en stekpanna med olja
och fräs grönkålen i ca 8 min.

Skala och pressa i vitlöken.
Salta och peppra.
Skär upp äpplet i små tärningar.
Tillsätt i pannan och låt fräsa ytterligare 2 min.
Flytta pannan från värmen och smula ner fetaosten
och rör runt.
Häll fyllningen i pajskalet
Vispa ihop ägg, mjölk, salt och peppar samt riv ner osten i äggstanningen.
Häll över pajen och grädda i 30 min i 175 grader.

 

2 kommentarer: