måndag 11 september 2023

Kreta - Plataniás - Atlantica Caldera Bay Hotel


Som jag nämnde i förra inlägget så var mannen och jag på Kreta förra veckan.


Det var ett tag sedan sist vi var iväg på längre resa utomlands, det kom som bekant
en pandemi emellan
. Och om man tänker på hur klimatet har påverkat vår omvärld med bränder och översvämningar den senaste tiden så kanske det dröjer ytterligare en tid
innan vi ger oss ut på resa med flyg igen. Nu hade vi sådan tur att det inte blåste och regnade så mycket så det påverkade oss och vår resa, med tanke på de översvämningar
som var i veckan på andra grekiska öar och på fastlandet, men visst ligger oron och gnager i bakhuvudet kring hur liten man är när vädrets makter tar herravälde över oss.


 
 
 


 
 



Fantastisk solnedgång på stranden!





Men vi hade som sagt ändå tur att det "bara" var hård blåst och stora vågor som under
ett par av dagarna hindrade oss från att bada i havet. Annars hade vi det varmt och skönt, 27-30 grader, åt gott och kopplade av på stranden och vid poolen. Vi hade också sån tur att vi blev uppgraderade av hotellet och fick en stor våning för 6 personer med pool på taket. De två översta våningarna med balkonger och takterrassen längst till höger var våra.

 

Vi hade fin utsikt över poolen, havet och taken.


En av dagarna följde vi med TUI på en dagsutflykt med buss
till den andra sidan ön, sydsidan, och den "rosa" (inte särskilt rosa om du frågar mig) stranden Elafonisi. Bussresan gick på smala slingriga väger genom Topolia-ravinen och över de höga bergen med stopp vid en grotta (300 trappsteg uppför den branta ravinväggen) och ett kloster innan vi kom fram till utflyktens mål, Elafonisi-stranden. Ett överreklamerat utflyktsmål, enligt mig, då all charm med strandne försvinner i mängden av alla människor. Dessutom var 2,5 timme ett alldeles för kort stopp för att hinna njuta av sol och bad. Tiden gick nämligen åt till att ta sig till och från stranden från parkeringen, sammanlagt ca 45 minuter för oss med hyfsad rörlighet och kondition, hinna äta något och gå på toa. Vi hade matsäck med oss så vi behövde i alla fall inte köa för att få någon mat i magen. Men toakön spenderade vi ca 20 minuter i ... Kvar återstod alltså ca 1 timme för att byta om till badkläder, hitta en plats att lägga ifrån sig sina saker på och ändå kunna hålla ett öga på dem medans vi badade i ca 10 minuter. Ja, ni hör ju, jag är inte riktigt nöjd med upplägget för utflykten till denna "fantastiska" strand. Men det jag är nöjd med från utflykten är att ha fått sett Kretas landskap med de höga bergen och djupa dalarna och de små traditionella byarna med sina många olivodlingar på de branta sluttningarna.
Det var verkligen
häpnadsväckande och värt att se, tycker jag :)






Elafonisi-stranden!
 

 
 


På vägen tillbaka till Plataniás stannade vi även till i den lilla mysiga byn Paleochora,
även den på öns sydkust. En liten charmig by med äkta grekisk atmosfär. Dit skulle jag kunna tänka mig att resa nästa gång jag är ute efter att koppla av i solen.
En lugn plats med ett centrum utan biltrafik där man kan strosa runt bland typiskt grekiska tavernor, caféer och barer och njuta av varma sommarkvällar.


Ja, det var lite bilder från vår vecka på Kreta. Men nu är det vardag igen och jag har tvättstugan och tänker att jag ska tvätta fönster idag. Jag har nämligen semester ett par dagar till. Tänker att jag startar mjukt med två arbetsdagar den här veckan.
Tycker det kan räcka att börja med :)

 
 

2 kommentarer:

  1. Kreta är så fint. Vilken härlig semester du haft. Fina bilder. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Kreta är verkligen fint! Känner mig utvilad och D-vitamindepåerna är fyllda inför vintern nu.
      Bra ljus och motiv ger fina bilder :) Tack! Kramar till dig!

      Radera