onsdag 18 september 2024

Matbollar med ris och ingefära ur Vanlife Kokboken

Mannen och jag har en dröm om att bo utomlands halvårsvis och skaffa oss en kolonilott att bo på under sommaren. Och jag har haft tankar om att skriva en bok om Ett liv med koloni.
Kanske jag utvecklar den tanken till Ett liv med husbil och koloni...
Därför
tyckte jag vanlifeområdet på Elmia mässan var särskilt inspirerande. Vem längtar inte efter friheten att kunna åka dit man vill, när man vill och stanna hur länge man vill!?
 

Utställarna på vanlifeområdet har skrivit en bok i ämnet, Vanlife Sverige, och har nu även gett ut en kokbok med recept för folk som lever vanlife. Recepten går dock att laga inte bara i rullande hem utan även på stormkök och i vanliga kök.

Ett av recepten tyckte jag var särskilt intressant, matbollar med ris och ingefära.
Ett superbra tips om man ska köra en längre sträcka och
är trött på söta snacks men inte vill stanna på en mack och köpa korv.


10 stycken bollar

4 dl kokt ris, valfri sort (ca 2 dl okokt)
2 dl torkade aprikoser
1 dl vatten, ljummet
1,5 dl cashewnötter
0,5 tsk malen ingefära (eller 2 msk färskriven)
2 krm chilipulver
2 krm salt
1 dl sesamfrön
 
Gör så här
Koka riset och låt det svalna (enklast är att koka det dagen innan).

Lägg aprikoserna i en skål med det ljumna vattnet och låt svälla i 20 minuter.
Under tiden finhackar du cashewnötterna för hand eller i en grönsakshackare.
Mixa aprikoserna, vattnet och kryddorna ordentligt med en stavmixer.
Rör ihop alla ingredienser och forma till 10 bollar som du sedan rullar i sesamfrön.
För mer smak kan du rosta sesamfröna innan.

Bollarna håller en vecka i kylen, de kan även frysas. 
 


Eftersom jag inte planerar någon längre resa just nu åt jag några matbollar med chicken nuggets och sweet chilisås till middag och så frös jag in resten till ett senare tillfälle.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar