lördag 13 september 2014

Mustig, krämig höstgryta med kyckling och svamp och till det serveras en matvetesallad

I torsdags lagade jag en kycklinggryta som blev riktigt mustig, krämig och höstig.  
Jag vet inte hur ni har det med svamp, men jag har hört att det är dåligt med kantareller i år. Själv är jag inte direkt någon flitig svampplockare och då är det ju tur att vi har en svärfar som förser oss med torkade kantareller :)


Den här stora burken med torkad svamp fick vi till jul, räcker säkert iaf till nästa jul ;) 
Så när jag lagade denna höstgryta med kyckling och svamp, där det i orginalreceptet står att man ska använda champinjoner, använde jag mig av svärfars torkade kantareller. 
Det går ju naturligtvis bra att använda vilken svamp man vill, färsk, torkad eller på burk. Beräkna att 10 g torkad svamp motsvarar ca 100 g färsk svamp. Blötlägg den torkade svampen i ca 30 minuter, släng bort vattnet och tillaga som färsk svamp.

Kycklinggryta med svamp
4 portioner

400 g kycklingfiléer
200 g färsk svamp
2 morötter
2 dl Milda Cuisine fraiche Karl Johansvamp
1 dl vatten
 Salt
Svartpeppar

Gör så här
Skär kyckling och svamp i bitar
Skala och strimla morötter
Bryn kyckling och svamp i en gryta
 Salta och peppra
Tillsätt morötter, vatten och creme fraiche
Låt koka ca 5 minuter

Förra veckan lagade jag en matvetesallad till köttfärsbiffar
Den var så enkel och god så den fick det även bli till denna kycklinggryta. 
Passade perfekt!


Matvetesallad 
4 portioner

3 dl matvete  
2 tomater 
1 rödlök 
1 dl hackad persilja 
0,5 dl olivolja  
0,5 dl citronsaft 
Salt

 Gör så här 
Koka matvetet enligt anvisning på paketet 
Skär tomater, rödlök och persilja fint 
Blanda med matvetet 
Häll över olivolja och citronsaft 
Smaka av med salt

2 kommentarer:

  1. Japp nu är jag igång ! Tack det ska jag :) och "dina" recept är toppen !! Kram Anna

    SvaraRadera