onsdag 2 november 2016

Franska våfflor - min utmaning att baka dubbla småkakor i sann Hela Sverige bakar anda


Så har jag då fått ihop ett inlägg om min utmaning att baka Franska våfflor
Men för att ta det från början...

Det är inte helt okänt för er som följer och läser min blogg att jag är ett fan av Hela Sverige bakar, sök på Hela Sverige bakar i sökfunktionen i listen till höger och du får upp en hel massa smått och gott från åren som gått, och det är inte första gången jag blir utmanad, t ex så bakade jag Bagels för tre år sedan :)

Läs om det stora Bagelsbaket här

och för några veckor sedan utmanad jag mig själv att baka en regnbågstårta. 

Det gick väl så där...

En annan utmaning för deltagarna i programmet denna säsong var att baka dubbla småkakor efter ett för dem okänt recept och bloggaren Katarina var inte sen att föreslå mig att efterlysa recept som skulle ge mig en utmaning. 
Men recepten lyste med sin frånvaro, så Katarina gjorde själv slag i saken och utmanade mig att baka hennes favoriter bland dubbla småkakor - Franska våfflor. 
Jag antog utmaningen och här kommer nu en sammanfattning av hur jag bar mig åt för att baka dessa små, söta, dubbla småkakor
Och hur Katarina lyckades hittar ni här.

Jag tog utmaningen på största allvar och tjuvkikade inte på något recept innan jag satte igång, det inser nog ni som har bakat Franska våfflor tidigare, utan Katarina gav mig ingredienserna, sedan fick jag själv lista ut resten. 


Franska våfflor

4 dl vetemjöl
200 gram smör
6 msk vispgrädde
socker

Fyllning
150 gram smör
2 ½ dl florsocker
2 äggulor
1 msk vaniljsocker

Jag visste alltså vilka ingredienser jag skulle använda
men ska smöret till degen vara rumsvarmt eller direkt från kylen? 
I vilken temperatur ska kakorna gräddas och hur länge?

Jag bestämde mig för att låta smöret ligga framme i rumstemperatur en stund, 
ca en halvtimme, 
innan jag rörde ihop ingredienserna med elvisp och degkrokar. 


För att få reda på hur degen skulle uppföra sig i ugnen och hur länge kakorna behövde gräddas gjorde jag en testvåffla.


Rullade en boll av degen och kavlade ut den till en oval kaka.
Jag tror att man egentligen ska använda en kruskavel men när jag inte äger någon sådan kavlade jag ut bollen med en vanlig kavel och naggade kakan med en gaffel.


Jag bestämde mig för att 200 grader borde vara lagom ugnstemperatur.
Gräddade testvåfflan i 5 minuter och lät den svalna på galler.
Det ska ju bli spröda kakor men det blev inte testvåfflan. 
Den blev helt enkelt inte färdiggräddad och därför inte särskilt spröd. 
Med den erfarenheten bestämde jag mig för att köra på lite tunnare kakor, 
knappt en halv centimeters tjocklek, och låta dem gräddas i ca 5-8 minuter.
Dessutom strödde jag socker på dem innan de gräddades.


När våfflorna svalnat ska de sättas ihop två och två med lite smörkräm emellan.


Det rumsvarma smöret röres ihop med florsocker, vaniljsocker och äggulor.


50 små spröda våfflor fick jag ut av degen, alltså 25 dubbla.


En synnerligen elegant kavlad kaka :)


4 kommentarer:

  1. Du är otroligt duktig. Du får ställa upp i hela Sverige bakar på riktigt. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) men att baka inför kameror under press och stress är nog inte riktigt min grej. Kram

      Radera
  2. Otroligt! Så skickligt! Och franska våfflor är SÅ gott!

    SvaraRadera