tisdag 20 april 2021

Ugnsbakad torskrygg med äggsås

Torsk med äggsås, en gammal husmansklassiker som jag minns att jag åt som barn på 70-talet. Då var det verkligen inte en favoriträtt. Men nu uppskattar jag den desto mera. Vill du lyfta fram någon maträtt som du minns från din barndom?


500 g torskryggfilé
1 l vatten
 0,5 dl salt
2 msk hackad dill
25 g smör

Äggsås
25 g
smör
2 msk
vetemjöl
2,5 dl
vispgrädde
2 dl mjölk
1 tsk
finrivet citronskal
0,5 tsk
salt
2 krm vitpeppar
3 hårdkokta ägg
2 dl
hackad persilja

 

Gör så här
Skär torsken i 4 bitar (för 4 port).
Vispa ihop vatten och salt några minuter tills saltet löses upp.
Lägg i torsk och dill, låt rimma 10 minuter.
Ta upp torsken och skölj den hastigt i kallt vatten
och lägg i en ugnsform.
Klicka över smöret och häll 0,5 dl vatten (för 4 port) i botten på formen.
Täck med aluminiumfolie.
Ställ in i mitten av ugnen i 200 grader i ca 15 minuter.
 
Äggsås
Smält smöret i en kastrull och rör ner mjölet.
Tillsätt grädde, mjölk och citronskal under vispning.
Låt koka upp och koka på svag värme några minuter under omrörning.
Smaka av med salt och peppar.
 Grovhacka äggen och vänd ner tillsammans med persiljan. Häll såsen över torsken. 
Servera med kokt potatis.
 

5 kommentarer:

  1. Jättegott! Min mamma gjorde ofta torsk i ugn med tomat, purjolök och äpple. Till det potatis så klart. Sedan minns jag frukostkorven som hon delade i fyra bitar och stekte och gjorde typ stroganoff av. Sen minns jag Lappskojs. Potatismos med salta biten och rödbetor. Mums! Oj blev visst lite hungrig här. Kraam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lappskojsen hade jag glömt bort. Men jag vill minnas att min mamma blandade i kalvsylta i vår lappskojs. Gott tyckte jag att det var iallafall, med rödbetor till.

      Radera
  2. Som barn åt vi kokt torsk med pepparotssås, fast den vill jag nog inte lyfta fram. Min stora,favorit var stuvad blomkål och det är det fortfarande. Fsst detvar längesedan jag åt det nu.
    Kram Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm,stuvad blomkål... Det minns jag inte att vi åt. Men stuvad vitkål har jag ett svagt minne av. Men jag kan inte minnas vad vi åt till. Kan det ha varit falukorv...?? Tror dock inte att jag var så förtjust i det. Kan vara så att jag var lite kinkig med maten, när jag tänker efter :) Kram!

      Radera
  3. Pannkakor däremot, de var jag väääldigt förtjust i :)

    SvaraRadera