lördag 20 augusti 2022

Äpple- och kanelgrottor - ett Insta inspo


Nu i äppeltider är man tacksam för goda och lockande äppelrecept. I alla fall
jag behöver bli inspirerad för att ta tag i saken och plocka och ta hand om våra äpplen. Och för en tid sedan delade @bakformen med sig av ett enkelt och lättbakat recept på äpple- och kanelgrottor som jag sparat till nu när äppelträden dignar av frukt.
Så har man, precis som jag, egna äpplen så är det ett ypperligt tillfälle att göra sitt eget äppelmos till kakorna. Recept på det hittar man här via denna länk. Jag skulle dock rekommendera att göra moset i alla fall en dag innan så det hinner stå och tjockna till lite.

Annars funkar ju köpemos precis lika bra :)


Äpple- och kanelgrottor

24 st


250 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
5,75 dl vetemjöl
Ca 2 tsk kanel

Att rulla i
2 tsk kanel
0,5 dl strösocker

Fyllning
Äppelmos
 
Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader

Lägg små muffinsformar på en plåt
eller använd en minimuffinsform.
Ställ åt sidan.
Blanda alla ingredienserna till degen för hand
eller använd matberedare.

Dela degen i 24 lika stora bitar och rulla till bollar.

Rulla bollarna i kanel och sockerblandningen.

Lägg en boll i varje form
och tryck en grop i mitten av kakan.

Fyll hålen med äppelmos.

Grädda mitt i ugnen i ca 8-10 minuter.


2 kommentarer: