söndag 18 februari 2024

Reflektion kring nyårslöften och mål 2024

Nu har det gått sju veckor in på det nya året och det är nu man brukar börja märka på träningsanläggningarna att nyårslöftena börjar blekna, så jag tänker att det kan vara idé nu att reflektera över de nya rutinerna som man infört för att nå sina mål. Se om det skett någon förändring och kanske lägga upp en ny fortsatt strategi för att inte halka tillbaks till de gamla vanorna.
Ett mål som jag satte redan förra året och som jag även har tagit med mig in i detta år är att börja träna på gym. Än har jag inte tagit mig dit men jag har i alla fall köpt mig ett årskort på Friskis&Svettis som även gäller på gymmet, så nu finns egentligen ingen anledning längre att inte börja träna på gymmet. Möjligtvis att trängseln i gymmet efter nyår skulle kunna vara en anledning att avstå från träning där. Men om det nu är nu som trängseln på gymmen börjar lätta, så är det verkligen nu som det är läge att ta tag i den biten.
Bara att ta sig i kragen, helt enkelt...
Annars använder jag kortet rätt flitigt och tränar både yoga och jympa ett par gånger i veckan på Friskis&Svettis, så den rutinen är det bara att fortsätta att hålla i.
Annars känner jag att det är svårare och få till olika former av utomhusaktiviteter denna årstid. Det är kallt, mörkt och halt, så cykla, som jag annars gärna gör, går bort, och promenader blir av när det inte är för halt. Men jag har i alla fall åkt utför en dag i vår lokala lilla backa, Yxbacken. Ni vet backen i Norrköping där Pernilla Wiberg startade sin karriär :)

På toppen av Yxbacken med Bråviken i bakgrunden.


Och vi har bokat boende vid olika skidanläggningar vid två tillfällen nu den närmsta tiden, så utomhusaktiviteter kommer jag att få till i alla fall vid de tillfällena. Och det är dessutom anledningar goda som några till att börja träna styrka. U
tförsåkning tar verkligen på benmusklerna...

I början på det nya året överöstes man av kost- och träningsråd i tidningar inriktade på hälsa och mående och jag har valt ut 4 viktig och kloka råd som jag själv kan stå för och som jag tycker är rimliga för att få till en hållbar förändring av sina vanor inom kost och hälsa.

Det första rådet är: skippa bantningen.
Och det har jag
skrivit tidigare om här. Underätning och ensidig kost leder i slutändan till överätning och kan istället göra att man går upp i vikt. Ät istället hälsosamt och lagom mycket. Tips hur du kan få till nya rutiner med hälsosam kost i vardagen hittar du här.

Det andra rådet är: ät mer grönsaker.
Man behöver inte utesluta köttet bara för att man inför mera grönt på menyn. Men man kan börja tänka först grönsaker och sedan kött som tillbehör, om man vill börja äta mer grönt.
Vill man ha hjälp att komma igång att äta mer vegetariskt hittar man några vegetariska middagstips här.

Det tredje rådet är: rör på dig.
Att förändra kosten är bra, den som äter dåligt och näringsfattigt är ofta trött och kanske deppig, men för att må som bäst behöver man också röra på sig. För att få in en hållbar rutin för rörelse i vardagen är det viktigt att hitta en aktivitet/motionsform utifrån sin egen förmåga, man kanske har ont i kroppen eller sjukdomar. Dessutom ska det vara något som man tycker är roligt, annars är det dömt att misslyckas
Några exempel på träningsformer som är enkla att komma igång med är dagliga promenader och hemmaträning (det finns många bra videos att hitta online). Jag tycker om att variera min träning mellan simning, jympa på Friskis & Svettis och promenader. 

Det fjärde rådet är: stressa ner och andas rätt.
Stress gör en trött och man får svårt att koncentrera sig. Och när man är trött och ska försöka fokusera behöver man snabb energi, vilket leder till mer ohälsosamma val, som limpmackor, läsk och godis. När man stressar påverkas andningen och man börjar andas grundare och snabbare än annars. Andning ska ske in och ut genom näsan, vara tyst och komma från buken.

Det är det fjärde rådet som jag själv fokuserar lite extra på just nu, genom att gå en kurs i Kundaliniyoga, Bygg din yogapraktik. Det är ett nyårslöfte jag gett mig, att fokusera mer på knoppen. Att inte bara fokusera på kroppen och fysisk träning, utan också försöka hitta ett sätt att lugna mitt sinne. Och jag är en flitig elev som antecknar och genomför de hemuppgifter vi får, som att urskilja stunder i vardagen där jag skulle kunna ägna mig åt yoga men istället väljer att göra något annat, och då reflektera över varför inte yogan går före detta andra som jag istället väljer att prioritera.
Den här veckan är det sportlov och uppehåll i kursen men vi har fått i uppgift att under veckan
starta dagarna redan i sängen med yoga för att kunna vila i att man gjort något bra för sig själv den dagen, och sätta fokus för sin dag. Det kan annars vara svårt att få till yogan när dagen väl är igång. Inom Kundaliniyoga används uttrycket "Set the day before the day sets you". Uttrycket påminner en om att man har makten över sin hälsa och sitt liv, att ens egna val är betydelsefulla. 

Min mission för veckan är alltså att börja dagen med att medvetet andas med djupa långa andetag, ut och in genom näsan, under fem minuter innan jag kliver ur sängen. Namaste

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar