lördag 8 januari 2022

Nya rutiner i vardagen för en mer varierad och hälsosam kost - recept Skogsvaktarpasta Boscaiola

Fortsätter på temat omstart, äta hälsosamt och vardagsmat.
På måndag drar vardagen igång igen och har man ambitionen att börja äta mer hälsosamt gäller det att ha en plan för att föra in nya rutiner i sin vardag, så man inte direkt glider in i sina gamla vanor.
Det är så lätt att man av slentrian och bekvämlighetsskäl lever sitt liv i samma mönster och spår, men för att utvecklas måste man våga gå utanför sin bekvämlighetszon och våga testa nya vägar. Det gäller även maten och våra matvanor. Tycker man att man hamnat i vardagsträsket med ensidig kost och önskar att man hade ork och tid att äta mer varierat så måste man tänka nytt och se över sin vardag och vad man kan ändra på för att få in nya vanor och därmed en mer varierad kost.

Köttfärssås med mango chutney och curry

Varför inte ta och avvara en stund av söndagen och tänka kring "Vad är bra vardagsmat för mig"? och sen se det som en utmaning att hitta nya vanor som underlättar i vardagen.

Ugnsstekt lax med citronsås


Ett tips för att få en mer varierad kost i vardagen är att leta och våga prova nya recept. 
Ett exempel på det är när jag utmanade mig själv, mina smaklökar och mina förutfattade meningar och lagade Edward Bloms snigelgräddsoppa, som jag absolut inte kunde tänka mig att äta men som visade sig vara en underbart smakrik soppa och inte alls svår att laga. För att läsa det inlägget och receptet; klicka här.

Ett annat tips är att ta hjälp av färdiga veckomenyer med recept och inköpslistor för att underlätta matlagningen i vardagen; klicka här. Det är verkligen en hjälp om man har planerat och förberett maten innan man kommer hem från jobbet, så man slipper stå och rota i frysen efter något som först behöver tinas, eller stå i affären och ödsla tid på att försöka komma på något ätbart och sedan vad man ska ha för ingredienser till det.
Den här veckan har jag själv tagit hjälp med planeringen av Bland kastruller och vinglas som har startat upp det nya året med en färdig veckomeny på bloggen. I onsdags lagade jag orientalisk kyckling och någon dag senare lagade jag Skogsvaktarpasta Boscaiola. Två enkla och snabba recept som passar att laga en vardag.


400 g färsk pasta,
(färsk pasta tar den snabba vardagsmaten till en ny nivå)
2 vitlöksklyftor
1 Piri-piri
0,5 dl persilja, finhackat

200 g svamp
300 g Salsicca, skivad,
eller annan kryddstark korv
1 dl vitt vin, torrt
Matlagningsgrädde
Riven parmesan

Gör så här
Fräs vitlök, piri-piri och persilja i lite olja.
Tillsätt därefter svamp och korv
och fräs en stund innan du häller på vin.
Låt det puttra ihop en liten stund,
tillsätt sedan en skvätt matlagningsgrädde.
Salta och sänk värmen och låt dra på svag värme.
Under tiden kokar du pastan.
Blanda den avrunna pastan med såsen
och rör om ordentligt.

Servera med riven parmesan. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar