Välkommen!

lördag 3 februari 2018

Utvärdering av mitt år med kost- och motionsdagbok

2017 var året då jag bestämde mig för att föra kost- och motionsdagbok.
Anledningen till att jag ville ha koll på mina kost- och motionsvanor var för att kunna se och jämföra hur jag mådde vissa dagar och om det möjligtvis kunde var maten som påverkade. Framför allt är det orolig mage och huvudvärk som varit mina problem genom åren.
Att stress påverkar hur jag mår det var jag införstådd med, men kunde kosten också vara en orsak? Efter att ha läst en del böcker i ämnet förstod jag att även kosten kunde öka våra stresshormoner, vilket skulle innebära att även om jag hade en lugn vecka på jobbet och privat så kunde det vara så att kosten höll stressnivån uppe och försatte kroppen i ett "redo-att-fly-läge" trots att jag mentalt kände mig lugn. 

Hälsosam kost kan orsaka stress och värk

Så jag började äta mer fisk, framför allt lax, och mer frukter, bär, grönsaker och nötter för att sänka mina stresshormoner.
En annan förändring jag gjorde var att jag minskade ner på mängden bröd och pasta. Min oroliga mage, mycket gaser och ofta diaréer, tror jag nämligen beror på att stress och gluten har gjort mina tarmar inflammerade. 
Och inflammerade tarmar tar inte upp näringen i kosten på ett bra sätt. 
Mindre gluten och en avstressande kost borde alltså läka min tarmar och därmed ge dem en bättre förutsättning för att ta upp näringen från kosten, som då bland annat sänker stresshormonerna. En win-win-situation.

Hur mår jag då idag?
Jo, min mage mår väldigt mycket bättre än tidigare. Jag känner mig inte lika uppsvälld och den är inte lika bullrig och öm. Jag har t om ätit en del bröd de senaste veckorna men inte märkt av det något särskilt. Vilket jag tror beror på att mina tarmar tidigare var inflammerade men nu har läkt och därför tål gluten bättre. 
Men jag ska fortsättningsvis vara ytterst försiktig med att äta gluten.
Min huvudvärk har också blivit så mycket bättre. Den kommer fortfarande ibland i perioder men inte lika ofta och inte lika intensivt.
Sedan vet man inte riktigt vad som är vad och hur livet i allmänhet påverkar stress och mående men jag har iallafall inte mått sämre under förra året, utan tvärtom, 
och jag är inte längre lika trött fram på eftermiddagarna.
När jag jämför vad jag åt de första veckorna på året med de sista kan jag egentligen inte se någon större skillnad, utan den förändring jag gjorde redan i början på året har jag sedan i stort sett hållit mig till resten av året
När jag jämför hur mycket jag tränade första kvartalet med sista kvartalet så kan jag konstatera att jag ökade från att träna i snitt 2,5 timme/vecka till 3 timmar/vecka. Träningen varierar jag mellan simning, yoga, step-up och promenader.
Min kropp mår helt enkelt bra av den kost jag har ätit, av att ha fasta rutiner med frukost, lunch, middag och mellanmål och att träna regelbundet, 
så naturligtvis kommer jag att fortsätta äta en kost med fokus på främst fet fisk, grönsaker, nötter, frukt och bär och att träna regelbundet.

Målet med att ändra mina kost- och motionsvanor var inte alls att gå ner i vikt men det som hände var att jag gick ner 4 kilo under 2017. 
Nej, syftet med förändringen var att få en långvarigt god hälsa och minska risken för sjukdomar och krämpor. Kilona som försvann var bara en bonus.

Jag har under 2017 också bekantat mig med den indiska läkekonsten ayurveda och konstaterat att min kroppstyp pitta mår bäst av söt, sval och lätt mat. 
Inlägg om det och med recept hittar man bland annat här, här och här.
Ayurveda är dock inget jag kommer fokusera på vad det gäller min kost framöver men det är absolut en kunskap som kommer finnas med mig. 

Sötpotatisbiffar med potatissallad

Summa summarum: Att föra dagbok är ett bra hjälpmedel för att se mönster och vanor som kan påverka hur man mår men även som en pepp för att verkligen fullfölja sin ambition att genomföra en förändring.

Jag håller på att samla ihop alla veckorna i min dagbok i ett och samma inlägg för den som kanske vill ha lite pepp och inspiration för att själv göra en förändring av sina kost- och motionsvanor. Så håll utkik efter det.

4 kommentarer:

  1. Vad kul att du mår bättre önskar dig ett bra 2018
    Kram Milla

    SvaraRadera
  2. Så härligt att det gett dig så bra resultat. Så duktig du är som verkligen håller dina mål. Ha en fin söndag Kram Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. En personlighet jag har, att hålla vad jag lovar :)

      Radera