lördag 22 februari 2020

Min kost- och motionsdagbok 2020 - v 9 Veckoplanering, recept och inköpslista


Det är viktigt för mig att maten jag lagar och äter under veckan är varierad, så jag får i mig av alla de nyttigheter som får kroppen att fungera som bäst.
Tänk så mycket god mat och olika varianter på rätter det finns.
Varför blir det då ändå så lätt att man lagar samma rätter vecka efter vecka? 
Innan jag började blogga om mat så var det just så, att vi åt i stort sätt samma mat varje vecka. Det var köttfärssås en dag, stekt falukorv en annan och pannkakor den tredje, typ. Men i och med bloggen så var jag ju tvungen att börja prova och laga nya recept för att ha nya rätter att blogga om.  
Köttfärs tror jag är en basvara i många hushåll och en variant på köttfärs är att göra en köttfärsgryta istället för den vanliga köttfärssåsen.  Smaka upp den med lite röd curry och tillsätt kokosmjölk, så blir det en ny smakvariant. På onsdag har jag planerat att laga just en sådan gryta, med asiatiska smaker. Klicka på länken för recept!
Annars ser nästa veckas meny ut som följer...

Upplägget i min planering är att under de röda länkarna hittar man recepten till maträtterna och i kolumnen Inköp de råvaror och produkter som man kan behöva köpa hem för att laga maträtterna. Jag räknar dock med att de vanligaste basvarorna redan finns hemma.
  • Grönsaker: lök (gul, röd, vit), morötter ...
  • Mejeri: ägg, smör, mjölk ...
  • Konserver, kryddor, oljor, salt, peppar ... 
  • Torrvaror: ris, pasta, couscous ...
Råvarorna beräknar jag ska räcka till att laga 4 portioner av maträtterna och räcka till matlådor dagen efter. Rätter utan länkar är rätter jag inte lagat tidigare men planerar att laga och sedan lägga upp här på bloggen.
När det gäller träningen så försöker jag variera den mellan de träningsformer som jag under åren insett vara de som jag tycker är roligast att utföra och den tid som jag tycker är lagom för ett pass. Jag väljer också vilken dag som passar bäst utifrån grupp-passens (Friskis & Svettis) tider och dagar och hur veckoplaneringen på jobbet ser ut.


V9
Måndag
Inköp
Frukost
Gröt
Smoothie

Mellanmål
Frukt
Lunch
Korvgryta
Mellanmål
Frukt
Middag
Fiskgratäng med purjo, morot och fänkål 400 g torskfilé
Morot
Purjolök
Fänkål
2 dl lätt crème fraiche Karljohanssvamp & timjan
Riven ost 
Mellanmål
Keso och banan

Träning
Promenad 40 minuter


Tisdag
Inköp
Frukost
Gröt
Smoothie

Mellanmål
Frukt
Lunch
Fiskgratäng
Mellanmål
Frukt
Middag
Blodpudding med bacon Blodpudding
Bacon
Mellanmål
Fil med müsli




Onsdag
Inköp
Frukost
Gröt
Kokt ägg
Inlagd sill

Mellanmål
Frukt
Lunch
Blodpudding
Mellanmål
Frukt
Middag
Köttfärsgryta med röd curry 500 g köttfärs
1 röd paprika
Röd currypasta
Lime
1 brk kokosmjölk
1 brk vattenkastanjer
2 dl crème fraiche
Mellanmål
Kokt ägg med inlagd sill
Träning
Step up 60 minuter

Torsdag
Inköp
Frukost
Gröt
Smoothie

Mellanmål
Frukt

Lunch
Köttfärsgryta

Mellanmål
Frukt

Middag
Tonfisksoppa med potatis och rotfrukter
Tonfisk
Kylskåpsrens
Mellanmål
Yoghurt med müsli

Träning
Yoga 60 minuter


Fredag
Inköp
Frukost
Gröt
Smoothie

Mellanmål
Frukt
Lunch
Tonfisksoppa
Mellanmål
Frukt
Middag
Lammfärsburgare med fetaost 500 g lammfärs
150 g fetaost
Hamburgerbröd
Gurka
Grekisk yoghurt
Mellanmål






Lördag
Inköp
Frukost
Lyxig frukost med
rökt lax

Mellanmål


Lunch


Mellanmål


Middag
Sushi take away
Mellanmål


Träning
Promenad 60 minuter

Söndag
Inköp
Frukost
Fruktsallad med yoghurt och nötter
Mellanmål


Lunch


Mellanmål


Middag
Kryddig kycklinggryta med
Quinoasallad
600 g kycklingfilé
250 g champinjoner
200g broccoli
2 paprika
1 brk kokosgrädde
Quinoa
2 avokado
1 rödlök
75 g babyspenat

Mellanmål







2 kommentarer:

  1. Vad lustigt stt du hade gjort den fiskrätten som jag tipsade om redan 2018 :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja se där, det är ju samma recept :) Men idag kommer den bli smaksatt med creme fraiche örter och tomat istället, det fanns nämligen ingen creme fraiche karljohanssvamp och timjan i affären.

      Radera