söndag 26 april 2020

10 Sveriges mästerkockars kokböcker och Sofia Henrikssons recept på vietnamesiska sommarrullar

Tio mästerkockvinnares kokböcker står nu i min bokhylla. 
Från Louise Johansson som vann 2011 fram till årets vinnare Sofia Henriksson. 
Och jag har i alla fall lagat minst ett recept ur var och en av kokböckerna. 

Uppslag ur Sofia Henrikssons kokbok Always hungry.


För att friska upp minnet så var förra årets vinnare Gabriel Jonsson
Ur hans kokbok Från skog till bord lagade jag viltköttbullar med potatismos, 
 gräddsås och rårörda lingon. Recept!

 
Året dessförinnan var det Erik Hammar som tog hem titeln.
Ur hans kokbok lagade jag bland annat helstekt kyckling med dragonsmör och rostade rotfrukter. Receptet hittar ni här!


Klara Lind vann 2017.
Här hittar ni när jag lagade gallo pinto på hennes vis.


Catarina König vann 2016.
Hennes recept på torskrygg i ugn med pepparrotsmos hittar ni här.


Sandra Mastio vann 2015. 
Recept på karamelliserade popcorn hittar ni här.


Amir Kheirmand vann 2014. 
Här finns hans recept på Baskiska Pintxos.


Jennie Walldén vann 2013.
Recept på Jennies Thai fish cakes finns här.


Sigrid Bárány vann 2012. 
Och jag lagade hennes BBQ- högrev. Recept!


 Och först ut att ta hem titeln Sveriges Mästerkock var 
Louise Johansson 2011.
Hennes recept på halstrad lax med krämig risoni hittar ni här.


Och härom dagen lagade jag vietnamesiska sommarrullar till lunch
 ur Sveriges mästerkock 2020 Sofia Henrikssons kokbok.



Eller i alla fall blev inspirerad av,
 för det var högst spontant lagat med det som fanns hemma.
Så här kommer mitt recept på vietnamesiska sommarrullar.

 Vietnamesiska sommarrullar

asiatiska rispapper
frysta räkor
fryst avokado
1 ägg
sallad
salladslök
lime
svartpeppar 
sweet chilisås

Gör så här
Tina avokado och räkor
Blanda 1 ägg och 1 msk vatten
Salta och peppra
Stek en omelett och låt svalna
Strimla omeletten
Strimla salladslök
Blöt upp rispapper
Fördela sallad, salladslök, avokado, 
omelett och räkor på det blöta rispappret
Peppra och pressa lime över
Rulla ihop till en rulle
Häll upp sweet chilisås i en skål  och doppa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar