söndag 31 maj 2020

Min kost- och motionsdagbok 2020 - v23 Veckoplanering, recept och inköpslista


Ny veckomatsedel och den här veckan blir det en helt vegetarisk veckomatsedel.
Anledningen till att kategorin vegetariskt har ökat stadigt här på bloggen är för att jag för knappt fyra år sedan började införa en vegetarisk dag här hemma. 
Dottern var den som var lättast att få med på tåget. Sonen däremot petade och pillade mest i maten och åt sig istället mätt på mackor och mannen var också rätt skeptisk till en början. Men under åren som gått har även de vant sig vid de vegetariska middagarna och den vegetariska dagen har alltså numera ibland blivit en helt vegetarisk vecka.
Hur gör ni, äter ni vegetariskt? Eller är ni kanske som jag flexitarian och äter mestadels grönt men med någon form av kött som tillbehör?

Upplägget i min planering är att under de röda länkarna hittar man recepten till maträtterna och i kolumnen Inköp de råvaror och produkter som man kan behöva köpa hem för att laga maträtterna. Jag räknar dock med att de vanligaste basvarorna redan finns hemma.
  • Grönsaker: lök (gul, röd, vit), morötter ...
  • Mejeri: ägg, smör, mjölk ...
  • Konserver, kryddor, oljor, salt, peppar ... 
  • Torrvaror: ris, pasta, couscous ...
Råvarorna beräknar jag ska räcka till att laga 4 portioner av maträtterna och räcka till matlådor dagen efter, (vi är numera bara två i vårt hushåll).
Rätter utan länkar är rätter jag inte lagat tidigare men planerar att laga och sedan lägga upp här på bloggen.
När det gäller träningen så försöker jag variera den mellan de träningsformer som jag under åren insett vara de som jag tycker är roligast att utföra. Jag planerar in den i veckan efter hur jobb och andra planerade aktiviteter ser ut och sätter upp den tid som jag tycker är lagom för ett pass för just den aktiviteten och dagen.

V 23
Måndag
Inköp
Middag
Vegetarisk lasagne Lasagneplattor
Morötter
Palsternacka
1 b krossade tomater
Röda linser
Riven ost




Tisdag
Inköp
Middag
Halloumi stroganoff 200 g halloumi
Morötter
2,5 dl matlagningsgrädde
2 dl passerade tomater
Träning
Simma 45 minuter

Onsdag
Inköp
Middag
Vegetarisk böngryta Morötter
1 zucchini
4 dl lätt creme fraiche franska örter
400 g kokta blandade bönor
Färsk persilja




Torsdag
Inköp
Middag
Klar grönsakssoppa Blomkål
Morötter
Rotselleri
Sockerärtor
Grönsaksfond
Träning
Cykla 45 minuter

Fredag
Inköp
Middag
Vegopizza med sparris 1 rulle färdig pizzadeg
1 bunt gröna sparris
250 g körsbärstomater
Svarta oliver
200 g smaksatt färskost, örter





Lördag
Inköp
Frukost
Bananpannkaka Banan
Ägg
Vaniljkvarg
Frukt/bär
Nötter

Middag
Vegetarisk teriyakiwok med ingefära 400 g quornstrimlor
Teriyakisås
Färsk ingefära
Apelsin
Morot
Röd paprika
Vårlökar

Träning
Promenad 30 minuter

Söndag
Inköp
Frukost
Rostat bröd med avokadoröra och kokt ägg Lantbröd
Avokado
Ägg
Middag
Broccolipaj med rökt ost Broccoli
2 dl riven rökt ost
Ägg
2,5 dl kesella
Träning




 

2 kommentarer:

  1. Jag kan äta vegetariskt, men det är mer sällan än ofta. Här hemma är vi väldigt glada för kött, men vi försöker dra ner på potatis, pasta och ris och ersätta det med sallad, blomkålsris. Vi försöker få in mer fisk i vardagen också.
    åt en vegetarisk paj hos en väninna som jag inte kunnat släppa med tanken. Men jag vet inte vad det var i den.
    Kram Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet ju inte vad din väninna hade i sin paj som fångade ditt intresse. men en god vegetarisk paj som jag brukar göra är denna http://minlillakokvra.blogspot.com/2019/09/saftig-vegetarisk-paj.html

      Radera