tisdag 8 december 2020

Fiskbowl med champinjoner och sardellsmör

En mättande fiskbowl med viktiga näringsämnen och få kalorier.
Du kan enkelt byta ut ingredienser eller lägga till någon personlig favorit för att anpassa rätten efter ditt tycke och smak. Räkor, till exempel, skulle ju passa fin.
Jag hade några sardeller kvar i en burk så jag gjorde ett sardellsmör, som tillförde extra sälta och smak, och toppade min bowl med. Men det kanske inte är att rekommendera om det är just kalorisålt man vill äta... ;)

600 g fiskfilé, vit, t ex torsk
3 dl ris
300 g champinjoner
2 morötter
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 hönsbuljongtärning
2 dl vatten
Tomater
1 kruka persilja
Salt
Olja

Gör så här
Koka riset enligt anvisning på förpackningen.
Skär fisken i kuber, ca 4 x 4 cm.
Blanda fisken med 1 tsk salt
Ansa och skär svampen i fjärdedelar.
Skala och skär morötterna i små tärningar.
Skala och finhacka lök och vitlök.
Stek svamp, morötter, lök och vitlök i olja i en traktörpanna. Smula över buljongtärningen och häll på 2 dl vatten.
Krydda med 1/2 tsk salt.
Låt sjuda under lock ca 10 min.
Blanda ner fisken i pannan och sjud ­ytterligare ca 5 min.
Tärna tomaterna och strimla persiljan.
Strö tomater och persilja över fisken och servera med ris.
 
 

1 kommentar: