måndag 1 februari 2021

Nyttig frukost med björnbärspaj och smoothie

Hur tänker du kring att äta frukost, eller inte? Jag är absolut för att äta frukost.
Jag brukar vanligtvis till vardags äta fiberhavregrynsgröt till frukost med antingen en smoothie eller ett kokt ägg med en sillbit till.
Men ibland är det ju kul att variera sig, och när man jobbar hemifrån hinner man ju lägga några extra minuter på sin frukost.
Så idag tog jag och gjorde mig en nyttig frukostpaj :) Japp, du läste rätt, paj till frukost
. En nyttig variant med dadlar, kokosolja och valnötter. Serverad med kvargyoghurt.
Och till det en björnbärssmoothie. En bra start på dagen, helt enkelt
💜
Inspirerad av @lillafrukostarkivet
 
Frukostpaj med björnbär
 
Smuldeg
4 dl havregryn
 
0.5 dl kokosflingor 
0.5 dl kokosolja
0.5 dl vatten

14 dadlar


Fyllning

0.5 dl björnbär, eller andra bär

1 msk potatismjöl

1 näve valnötter, hackade


Till servering

Kvarg eller yoghurt


Gör så här




 Björnbärssmoothie 

4 dl björnbär
0.5 avokado
1 msk agavesirap
2 dl kokosmjölk

Gör så här

Mixa björnbär, avokado, agavesirap 
och kokosmjölk till en slät smoothie. 

Här har jag silat bort kärnorna på björnbären för en extra lyxig och slät smoothie.
Jag tycker kärnorna annars fastnar i tänderna.
Men det går ju också att låta bli - det är en smaksak.

Häll upp och servera med några färska björnbär,
om du vill, samt sugrör.
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar