måndag 15 februari 2021

Risgrynspudding

Risgrynspudding är ett gott och praktiskt sätt att ta tillvara på rester av risgrynsgröt.
Och risgrynsgröt är bra att koka om man har mjölk som har passerat bäst före datum, vilket var fallet för mig i fredags. Jag kokade en hiskeligt massa gröt som vi nu har ätit lördag, söndag och måndag till frukost, och ändå var det gott om gröt kvar.
Så idag tog jag och gjorde risgrynspudding av det som var kvar. Passar bra som kvällsmat och som mellanmål i veckan, tänker jag.

Godast blir det med hemlagad risgrynsgröt men man kan också använda 1 liter färdig risgrynsgröt, den är dock vanligtvis rätt lös så puddingen blir då också lös. I det läget kan det vara idé att låta bli att tillsätta extra mjölk, och bara blanda ner gröten som den är i de uppvispade äggen.
Gott att servera ljummen med saftsås, sylt, eller färska bär och eventuellt grädde.

1 liter risgrynsgröt
3 ägg
1 dl grädde eller mjölk

Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader.

Vispa tre ägg och en dl mjölk eller grädde i en stor bunke.
Tillsätt risgrynsgröten och rör ut den till en jämn smet.
Smörj en ugnssäker form med lite smör
och häll i risgrynssmeten.

Grädda risgrynspuddingen i mitten av ugnen i ca 30 minuter
tills den fått fin färg och stelnat.

Ta ut risgrynspuddingen och låt den svalna något
och servera den ljummen med saftsås,
sylt, färska bär och ev. lättvispad grädde.

 

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag gjorde plättar av färdig risgrynsgröt och då skulle man tillätta både mjöl och bakpulver, behövs det till ungsvarianten också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Nej, det ska inte behövas. Äggen binder ihop puddingen.

      Radera