torsdag 17 juni 2021

Klassisk lasagne och flera andra varianter på lasagne

Klassisk lasagne är ingen rätt jag lagar särskilt ofta. Det är till och med så illa så det inte finns något recept här på bloggen, vilket nu är åtgärdat. Men jag tror att det är en rätt som ofta förekommer till middag i många hem. Dels är det ju smidigt att laga middagen i en och samma form och så är det en perfekt rätt att göra matlådor av.
Men även om jag inte lagar klassisk lasagne särskilt ofta så finns det flera recept på andra varianter av lasagne här på bloggen. Som till exempel vegetarisk lasagne, och lasagne med rökt lax och spenat och en inte helt lyckad glutenfri bönlasagne med laxröra och citronsås. Och vad sägs om vegolasagne med keso?
Är lasagne en middagsfavorit hemma hos dig?


1 gul lök
3 klyftor vitlök

1 msk olivolja
500 gram köttfärs
1 tsk basilika, torkad
1 tsk oregano, torkad
3 msk tomatpuré
1 msk balsamvinäger
380 g krossade tomater, + 1 förp vatten
1 grönsaksbuljongstärning
0,5 tsk salt
1 krm svartpeppar
350 gram lasagneplattor, 1 ask

100 gram smör
0,75 dl vetemjöl
8 dl mjölk
150 gram ost, riven
0,5 tsk salt, efter smak
1 krm vitpeppar, efter smak 
  
Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader.
Skala och finhacka lök och vitlök.
Hetta upp olja i en stekpanna
och fräs löken tillsammans med färsen.
Tillsätt basilika, oregano, tomatpuré och balsamvinäger.
Fräs ytterligare 20 sek under omrörning.
Tillsätt krossade tomater, vatten och buljongtärning.
Krydda med salt och peppar efter smak.
Låt köttfärssåsen puttra på svag värme ca 10 min.


Smält smöret i en kastrull.
Vispa ut mjölet i det smälta smöret
och tillsätt mjölken lite i taget.
Sjud under omrörning tills såsen tjocknar.
Tillsätt hälften av osten
och smaka av såsen med salt och vitpeppar.


Varva bechamelsås, lasagneplattor och köttfärssås i 3 lager.
Avsluta med ett lager lasagneplattor, bechamelsås
och resten av den rivna osten.
Sätt in i ugnen ca 30 min.
 
 

2 kommentarer:

  1. Lasagne är en av mina favoriträtter. Jag har testat en del varianter bl.a. kycklinglasagne. Väldigt gott och många varianter på vegetarisk lasagne. Härliga recept du bjuder på. Kraaam Pia

    SvaraRadera