lördag 14 augusti 2021

Grillad fläskkarré med Tareqs potatissallad, tomatsalsa och grillad romansallad


Brukar ni grilla sallad? Det brukar inte jag, men jag tänkte att det måste
testas iallafall.
De flesta sallader blir antagligen inte särskilt intressanta av att grillas, men romansallad ska vara ett undantag. Jag halverade den på längden, penslade med lite olja och strödde över salt och peppar. Sedan grillade jag salladen på direkt värme i 2–3 minuter tills bladen började bli mjuka.
Salladen serverade jag med grekisk citronyoghurt, rivet citronskal och svartpeppar, vilket visade sig vara en mycket lyckad kombo. Det blev mycket gott!
Så har ni inte redan testat att grilla sallad så tycker jag absolut att ni ska göra det.


Men det var ju inte bara sallad vi grillade igår, utan vi grillad även fläskkarré. Och till det grillade
köttet och salladen gjorde jag Tareq Taylors potatissallad, ett recept ur Godares nya magasin, och en tomatsalsa. Och så drack vi ett gott kryddigt rödvin till.


Señorío de los LlanosGran Reserva, 2012.
Nr 22679 på Systemet.

Ett perfekt slut på mannens första arbetsvecka
och en bra start på min semestervecka.

Tareqs potatissallad

500 g potatis med skal
(gärna av sorten Cherie)
4 salladslökar
1 dl hackad bladpersilja
 2 msk olivolja
1 tsk salt
0,5 tsk nymalen svartpeppar

Gör så här
Tvätta potatisen men skala den inte.
Dela varje potatis i mindre klyftor och koka dem i lättsaltat vatten i 10-12 minuter.
De får gärna ha en liten kärna kvar.
Häll av vattnet och låt svalna.
Skär löken tunna skivor.
Blanda lök och persilja med potatisen i en skål.
Ringla lite olja över och salta och peppra
 

 

 Tomatsalsa

0,5 kg tomater
0,5 knippe salladslök (à ca 150 g)
0,25 dl olivolja
1 lime
1 vitlöksklyfta
salt

Gör så här

Skär tomaterna i tärningar.
Ansa och skiva salladslöken.
Blanda tomaterna med salladslök, olivolja, limesaft och pressad vitlök.
Smaka av med salt.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar