måndag 13 december 2021

Apelsin- och kokosrutor i långpanna till jul

Jag bakade till julfikat igår. Men glömde fota innan jag packade ner dem i lådan... :)

Att baka en kaka i långpanna är så tacksamt. Snabbt, smidigt och lika festligt.
Det finns många goda kakor, som saffranskaka, chokladkaka eller varför inte saffransbullar med mandelmassa, som passar bra att baka i långpanna. Det är lätt att frysa in i lagom stora bitar och så har man alltid “nybakat” redo när man vill bjuda på fika.

Apelsin- och kokosrutor i långpanna

ca 35 st
50 g smör
4 ägg
3 dl strösocker
4 dl vetemjöl
2,5 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
rivet skal av 1 apelsin

Kokostopping
125 g smör
2,5 dl kokosflingor
2,5 dl farinsocker
 0,5 dl kaffegrädde

Ugn 200 °

Gör så här
Smält smöret. Låt det svalna.
Vispa ägg och socker pösigt.

Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker.
Vänd ner det i smeten tillsammans med smöret,
mjölken och apelsinskalet.

Bred ut smeten i en långpanna, ca 25×40 cm, med bakpapper. Grädda mitt i ugnen, 20 min.
Kokostopping: Blanda ingredienserna i en kastrull och låt koka upp.
Fördela toppingen på kakan.

Grädda kakan i övre delen av ugnen ytterligare ca 5 min.

 

2 kommentarer:

  1. Bästa om man frågar mig. Långpannekakor som blir många. Har aldrig testat detta recept men gillar kokos tillsammans med apelsin med en touch av vanilj. / Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Manfår vara noga så man bara river det allra yttersta av skalet. Det får inte komma i något av det vita. Jag tyckte tyvärr att jag kunde ana en viss beska i kakan. Hoppas det bara är mitt kritiska ego som spökar... Kram!

      Radera