söndag 6 november 2022

Kantarellsoppa

Inte den mest fotogeniska maträtten men den var god. Kantareller i en soppa på en bas av schalottenlök, vitlök, timjan, vitt vin och grädde. Jag använde mig av torkade kantareller. Beräkna att 10 g torkad svamp motsvarar ca 100 g färsk svamp. Blötlägg den torkade svampen i ca 30 minuter, släng bort vattnet och tillaga som färsk svamp.


450 g svamp av valfri sort
1 msk smör
2 bananschalottenlökar, hackade
2 vitlöksklyftor, hackade
2 tsk torkad timjan
2 dl torrt vitt vin
7 dl vatten
2 msk kantarellfond
2 dl crème fraiche eller grädde
0,5 msk balsamvinäger
1 tsk flytande honung
salt och nymalen svartpeppar
 
Till servering
Creme fraiche
Persilja
Bröd 

Gör så här
Rensa och skär svampen i mindre bitar.
Fräs vätskan ur svampen i en torr, het panna.
Tillsätt smöret och stek svampen på medelvärme tills det ”knäpper”, ca 5 min.
(Lyft upp lite svamp och spara till servering.)
Tillsätt lök, vitlök och timjan.
Låt steka med utan att löken får färg.
Häll i vinet, låt koka några minuter.
Häll över i en kastrull.
Tillsätt vatten och fond och låt sjuda 5 min.
Tillsätt crème fraichen och mixa slätt med en stavmixer.
Smaka av med balsamvinäger, honung, salt och peppar.
Toppa varje portion med lite svamp, en klick creme fraiche och persilja.
Dra ett par varv med pepparkvarnen och servera med bröd.
 
 

2 kommentarer:

  1. Svampsoppa är väldigt gott. Har dock en som hatar svamp här hemma så det blir inte så ofta jag gör. Ha en härlig måndag. Kraaam Pia

    SvaraRadera