fredag 30 juni 2023

Somrig färskpotatissallad med grekiska smaker

Hur är det, har ni semester? Eller den kanske börjar idag? Eller dröjer det ännu en vecka eller flera? För min del fortsätter semestern i två veckor till. Och jag kan verkligen inte klaga på semestervädret hittills. Sol och värme i hela två veckor. En får tacka :)
Det var till och med skönt med ett avbrott idag i form av en rejäl regnskur.
Som sagt här hemma är det semesterfeeling, särskilt idag då även mannen börjar sin semester, så idag bjöds det på somrig färskpotatissallad med grekiska smaker med ett glas rött till i ren semesteranda. Salladen passar fin fint till grillat men eftersom jag inte gärna grillar i dessa torra tider så käkade vi rostbiff till idag istället.
Eller så köper man något färdiggrillat...

4 portioner

Blanda 900 g tärnad kokt färskpotatis, 2  skivade nektariner,
2 dl gröna oliver, 150 g smulad fetaost,
1 tunt skivad rödlök och 1 kruka grovhackad basilika.
Smaka av med salt, svartpeppar och citronsaft.
Ringla över olivolja.

Fortsatt fin sommar ☀️

 

4 kommentarer:

  1. Mums. Man behöver inget mer än det. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, faktiskt, så skulle det ha räckt men bara sallad i värmen. Kram

      Radera
  2. Det kan väl inte bara vara jag som blir sittande med en massa kryddburkar som inte går åt... Som 7 kryddor, till exempel. Men nu har jag hittat en ny rätt för kryddan - din marinerade kyckling.
    Massa goda recept hittade jag, både kycklingen, den indiska fisken och den här potatissalladen med feta och nektarin.
    Får ta och testa rätterna någon dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så, att man får rensa kryddskåpet mellan varven från kryddor som står oanvända. Önskar ibland att det fanns mindre förpackningar av vissa kryddor som man bara använder vid speciellt tillfälle eller är nya som man vill testa.
      Hoppas du gillar recepten om du lagar dem!

      Radera