söndag 2 juli 2023

Indisk mandel- och senapsfisk med kokosris

Ett recept ur Malin Mendels kokbok "Indien i mitt svenska kök".
(Ni vet, utrikeskorrespondenten i Indien som även gör TV tillsammans med David Batra).
Kokboken innehåller inte bara kryddiga och färggranna indiska recept utan även matminnen och bilder från Malins barndom i Pakistan, Bohuslän och Dalsland och hur dessa olika kök kan kombineras. Alla ingredienser i kokboken finns i våra svenska affärer. Vad tyckte jag då om rätten? Jo, den smakade inte som något annat jag ätit. Och det är positivt, att upptäcka nya smaker och kombinationer. Men det var heller inte, "wow, vad gott". Rätten var lite för söt och jolmig för min smak. Jag tror dock att det mest var riset som stod för det jolmiga, för fisken var riktigt god.

4 portioner

400 g torskfilé
2 tsk gula senapsfrön
2 tsk bruna senapsfrön
3 msk rapsolja
50 g skållad och hackad mandel
(jag använde flagad mandel)
0,5 msk färsk riven ingefära
0,5 tsk gurkmeja
2 msk pressad citron
Salt
Svartpeppar

Kokosris
3 dl basmatiris
3 dl vatten
0,5 tsk salt
2 dl kokosmjölk
2 dl tinade gröna ärter

Om man har gröna kardemummakapslar och bay leaf att slänga i riset
så är det en bonus. Det hade inte jag, så de ingredienserna uteslöt jag.

Gör så här
Rosta senapsfröna i en het panna tills de "poppar".
Blanda fröna i en bunke med olja, mandel, ingefära, gurkmeja och citronsaft.
Smaka av med en nypa salt och svartpeppar.
Gnid in/lägg fisken i blandningen
och låt stå svalt minst 20 minuter.
Lägg fisken i en form och tillaga i ugnen på 200 grader i 20 minuter.
Alternativt tillaga filéerna i foliepaket på grillen i ca 10 minuter.
Koka upp vattnet till kokosriset med salt och kokosmjölk.
Häll i riset och koka under lock i ca 10 minuter
på svag värme tills riset är klart.
Vänd ner ärterna samtidigt som du fluffar upp riset med en gaffel.



1 kommentar:

  1. Yummm! Looks amazing! 😋
    Thanks for the recipe!

    Hugs and blessings

    SvaraRadera