torsdag 29 juni 2023

Laxlasagne med färsk broccoli, fänkål och purjolök

Jag rekommenderar att lägga lasagneplattorna i en skål med kallt vatten innan de varvas med övriga ingredienser i ugnsformen. Det minskar tillagningstiden och min erfarenhet efter att ha lagat efter receptet är att lasagneplattorna inte blir helt klara enligt beskrivningen. För övrigt blev laxlasagnen mycket god.


400 g laxfilé- skinn- och benfri
200 g lasagneplattor
3 msk vetemjöl
4 dl mjölk
100 g ost- lagrad, t ex västerbottens- eller präst-
ev 2 krm riven muskot
1 fänkålsstånd
1 broccolistånd (250 g)
1 purjolök
smör
salt
nymald svartpeppar

Gör så här
Sätt ugnen på 200°.
Smält 2 msk smör i en kastrull och rör ner mjölet.
Tillsätt mjölken och koka upp under omrörning.
Sjud i ca 2 min.
Riv osten.
Blanda ner nästan all ost i såsen, spara lite till översta lagret.
Krydda med 1 tsk salt, 1 krm peppar och eventuellt muskot.
Ansa och skär fänkål, broccoli och purjolök i tunna skivor.
Det är viktigt att skivorna är så tunna som möjligt,
då blir de klara i ugnen utan att förvällas.
Skär laxen i mindre bitar eller i skivor.
Smörj en ugnssäker form och lägg ut lasagneplattor i botten.
Varva plattorna med grönsaker och bitar av lax samt 1/3 av ostsåsen.
Gör ett lager till och avsluta med plattor, purjolök och överst ostsås.
Toppa med riven ost.
Gratinera i nedre delen av ugnen i ca 35 min.

 

2 kommentarer:

  1. Det här ser ut som en riktigt god lasagne. Måste testas någon gång, även om jag kanske byter ut broccoli som jag inte är helsåld på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker att t ex tunt skivad morot skulle funka istället broccoli.

      Radera