måndag 4 december 2023

Advent i Gdansk

Vi har som tradition mannen och jag att fira in advent med en weekendresa. Och det får gärna vara till en plats där de arrangerar en julmarknad för att komma i den rätta adventsstämningen. Förra året var vi i Nynäshamn och året innan dess i Västervik.
En av de större julmarknader vi varit på var i Bryssel. I år föll lotten på Gdansk. Och vi kom verkligen i adventsstämning, med snö, mulled wine (glögg) och julmusik i mysiga miljöer.

5 vinshots.
Någon bra, andra mindre bra :)

Gdansk är verkligen en fin stad. Tänker att vi kanske gör ett besök även under sommaren. Tror Gdansk är en fantastisk sommarstad med uteserveringar och nära till stränderna.
Men nu är det ju vinter och staden levererar även då, tycker jag.

 






Vacker och pampig järnvägsstation.
 
Järnvägsstationen i solnedgång från vårt hotellfönster.



Jag blev positivt överraskad av att det var så vackra hus i Gdansk gamla stad.
Vart man än gick så var det de typiskt smala och färggranna husen som kantade gatorna.
Verkligen mysiga kvarter!



Den här bilden blev ju en lyckträff när damen med sitt matchande gula paraply passerade framför kameran. Men varför använde hon paraply? Det var ju strålande väder!?
Kan ha varit en guide, inser jag nu, som ville synas i mängden.
 




Även i de nya kvarteren har de försökt behålla den gamla stilen med smala och höga hus.

 
 

En pimpad Gdansk spårvagn.

Skulle ha kunnat vara Norrköpings egna veteranspårvagn :)

 
 
 
Avslutar min lill-semester här hemma idag med lite julhandel
och efter det en timmes massage. Den ser jag såå fram emot!
 
Önskar er en fin start på den första veckan i advent!
Kram Birgitta
 
 
 
En vacker och välkomnande dörr i Gdansk gamla kvarter,
värd att förevigas :)

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar