måndag 1 januari 2024

Nyårsdag med tid för reflektion

Hoppas ni fick ett gott slut på 2023! Vi firade in det nya året i vår lägenhet i stan och fick uppleva hur ett tolvslag i stan kan se ut. Det var mycket fyrverkerier på nära håll och ungdomsgäng som tjoade och tjimmade i parken utanför vår balkong. Har inget emot tjoet och tjimmet men de var allt annat än nyktra och hanterade en hel del smällare och tomtebloss utan att veta åt vilket håll de riktade dem eller kastade dem. Som tur är verkade de inte råka ut för någon större olycka i alla fall. Men de har nog en del lätt svedda ögonbryn och brända fingertoppar idag när de vaknar...

Men idag är alltså en ny dag, ett nytt år, och jag tänkte ta mig tid att reflektera över året som gått och vad jag tänker att jag ska sätta upp för mål för 2024. Förra årsskiftet stod jag och mannen inför en husförsäljning och flytt in till stan och lägenhet. Jag hoppades på mer tid för vår husbil och träning och jag planerade att börja träna på gym. Husbilen har vi verkligen tagit oss tid att utnyttja. Det har blivit en hel del turer med den och i samband med de har vi stannat på platser vid vatten så vår kajak har även den kommit till användning. Så när det gäller husbil, friluftsliv och att vara kroppsligt aktiv ute i naturen har det varit ett fantastiskt år.

 

Jag har egentligen inget att klaga på ur ett personligt perspektiv. Flytten till lägenhet gick relativt smärtfritt, vi landade rätt snart i vårt nya liv och nya rutiner och har inte saknat huset något nämnvärt. Det som jag inte har lyckats sjösätta av det jag föresatt mig förra årsskiftet är att börja träna på gym. Så det får jag ta med mig in även i detta år och försöka få till. Maten och kosten är ju något som hänger med från år till år. Och den har alltid sina upp och nedgångar under åren. Men på det stora hela så är jag trygg med att jag har en bra grund för min kosthållning, att äta allsidigt och varierat, att luta mig tillbaka på. Sedan är det ju perioder under åren där fokuset är större på god mat, desserter och bakverk, som jul och nyår, och så får det ju vara, bara man har en sund inställning till maten i sin vardag

Så vad har jag då för förhoppningar och mål för 2024?
Jag hoppas att vi, mannen och jag, kan få till någon slags plan för framtiden hur vi vill leva vårt liv.
Planen/drömmen för framtiden är att kunna resa runt på varmare breddgrader under vinterhalvåret och bo i Sverige under somrarna.
Jag skulle kunna tänka mig att gå ner i arbetstid, leva mer sparsamt för att kunna spendera mer fritid ute i naturen. Och för att kunna gå ner i arbetstid kanske jag behöver byta jobb. Skulle jag be om att få gå ner i tid på min nuvarande arbetsplats skulle det antagligen innebära att jag skulle ha kvar samma arbetsuppgifter men mindre tid att utföra dem på. Och det är ju inte hållbart i längden.
Så kanske jag säger upp mig och börjar jobba mer fritt, på mina villkor, som timvikarie inom vården eller inom administration, eller så söker jag anställningar med lägre procent. 

Och ur ett större perspektiv hoppas jag att oroligheterna i världen inte eskalerar och blir till ett större globalt problem. Jag tänker ofta på hur vi i vår familj ska agera när/om katastrofen är här/kommer. Man lever med tankarna men puttar dem åt sidan och vill egentligen inte alls tänka de hemska tankarna överhuvudtaget. Men jag tror samtidigt att vi behöver vara förberedda, för hur lång tid har vi egentligen på oss att förbereda oss om katastrofen är på väg. Är ni förberedda med krislådor om/när krisen kommer?
Nu avslutades ju inte det här inlägget särskilt hoppfullt inför det nya året men samtidigt är det ju den tiden vi lever i, det går ju inte att blunda för. Men idag och de närmsta dagarna på det nya året ska jag i alla fall fortsätta på det enkla spåret, att vara egoistisk och tänka mat och hälsa för min egen del, och laga nyttig fisk till middag och yoga efter jobbet för mitt eget välbefinnande, så får vi se sedan hur mycket engagemang och tid jag lägger på krishantering och oro för våra globala problem.


Önskar er en mjuk start och allt gott under 2024! 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar