torsdag 9 maj 2024

Zeinas kycklingfilé i svampsås

Jag har några favoriter när det gäller kokboksförfattare och vars recept förkommer flitigt här på bloggen. En är Sara Begner, matkreatör på Coop Mersmak och en fena på vardagsrecept. Den annan är Maud Onnermark, som levererar lättlagade recept både i matprogram och kokböcker. Och så har vi drottningen av smakrika recept med inspiration från hela världen, Zeina Mourtada. Dagens recept, kycklingfilé med svampsås, kommer från hennes kokbok Veckans matsedel. En vardagsrätt som även passar att bjuda på till fest.
Ska rätten serveras till fest så kanske man vill lyxa till det lite och bjuda på Hasselbackspotatis till - recept HÄR

 

 4 portioner

4 st kycklingfilé
1 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar

Svampsås

300 g svamp
(jag använde 30 g torkade kantareller
som jag först blötlade i minst 30 minuter
och sedan silade bort vattnet)
3 dl grädde (valfri fetthalt)
2 dl creme fraiche
2 vitlöksklyftor, finhackade
1 tsk dijonsenap
1 msk japansk soja
salt och peppar
smör och rapsolja till stekning
4 msk finhackade färska örter
av valfri sort
eller 2 msk torkade örter
Tips på örter som passar bra
Dragon, timjan, rosmarin, basilika, persilja.
(Jag valde att använda torkad dragon och timjan
och toppade sedan med färsk basilika vid servering)
 
Gör så här
Hacka svampen, krydda kycklingfiléerna med salt och peppar runt om.
Hetta upp en torr stekpanna (tillsätt ingen olja eller smör),
fräs svampen på hög värme i ca 2 min.
De kommer att släppa ifrån sig mycket vätska och minska till mer än hälften i volym.
Lägg svampen åt sidan.
I samma stekpanna (tvätta ej ur) lägger du en klick smör
och rör runt i pannan så den suger åt sig smakerna från svampen.
Tillsätt lite olja och höj värmen.
Lägg kycklingfilé i pannan och stek på hög värme, ca 2-3 min på varje sida.
Det är ok om de fortfarande är råa inuti, de ska få en fin stekyta.
Lägg kycklingfiléerna åt sidan.
Hetta upp smör i en kastrull eller en stekpanna,
fräs vitlöken snabbt (bränn inte den).
Häll i grädde, creme fraiche, dijonsenap och koka upp.
Blanda i filéerna (även med kycklingsaften som runnit ur dem),
svamp, torkade örter och soja.
Låt koka utan lock i ca 15 min.
Smaka av och tillsätt eventuellt mer soja.
Häll i de finhackade örterna och låt koka 5-10 min till
(tills filéerna är genomkokta).
Servera med sallad, ris, potatis eller pasta.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar