fredag 7 september 2018

Ajvar- och valnötsröra, meze som passar till grillat

Hittade ett utkast från i somras som jag tänkte kunde passa som ett fredagsinlägg. 
En ajvar- och valnötsröra som blev till när jag rensade kylen på slattar och som passar alla tiders till grillat. 
Har ni grillat mycket de senaste veckorna efter att grillförbudet hävdes? 
Jag trodde faktiskt att det skulle bli mer men vi har inte grillat en enda gång sedan sista helgen på semestern då vi grillade lammkotletter och kycklingspett.
Kanske det blir något grillat i helgen. Har inte riktigt koll på väderprognosen... 
Röran är en variant på turkisk mezerätt så den passar också som ett tillbehör på en buffé eller att doppa bröd i som en förrätt. 

Ajvar- och valnötsröra
250 g keso
2 msk olivolja
2 pressade vitlöksklyftor
½ dl ajvar relish
½ dl hackad valnötter
1 krm svartpeppar
1 krm salt

Gör så här
Rör ihop ingredienserna och låt stå kallt ca 1 tim.
Servera tillsammans med bröd och sallad som en förrätt eller till grillat.


Vad har ni för planer för helgen? Ska ni gå och rösta eller har ni det redan avklarat? Jag tar cykeln till vallokalen på söndag. En tradition vi har mannen och jag :)
Om nu inte regnet står som spön i backen, förstås...

Ha en riktigt fin fredag och trevlig helg!
Kram Birgitta
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar