lördag 24 november 2018

Polkagrishjärtan och annat snaskigt julgodis

Någon mer än jag som börjat förbereda inför advent? 
Advent är ju en mysig tid. Jag tycker till och med att tiden innan jul är snäppet trevligare än själva julen. Festligheterna sprids ut över en längre tid och det blir inte så uppstressat. Man går på mingel och dricker glögg en helg, går på marknad och äter julbord en annan och bakar och äter gotter en tredje, typ :)
Den här helgen kommer jag börja förbereda inför advent med att sätta upp belysningen i trädgården, tvätta några fönster och sätta upp gardiner, inte med tomtar och så utan mera i färgerna grönt och rött. Tomtar och annat som hör julen till får vänta till dagarna innan jul. Här är det mys med ljus som gäller i advent. 
Och så ska jag lägga in och prova av några nya sillsorter som jag tänkte kunde passa på julbordet vi ska ha här hemma under advent.
De här ätbara polkagrishjärtana kommer bli fina att dekorera julbordet med. 
De är så enkla att göra så de gör man på en kvart-tjugo minuter.

Polkagrishjärtan
4 stycken  

8 polkagriskäppar 
50 g vit choklad 
50 g mörk choklad 
Strössel

Gör så här
Smält chokladen i varsin skål 
Lägg ihop polkagriskäpparna som ett hjärtan på ett bakplåtspapper 
Fyll alla hjärtan med den smälta chokladen 
Strö över strössel
 Låt stelna i kylskåp
 

 
Det finns en hel del snaskigt julgodis i Min Lilla kokvrås receptbank 
som passar både på glöggminglet i advent och till julbordet på självaste julafton.
Exakt en månad kvar, för övrigt :)
Klicka på länkarna för recept!




Saffranstryffel
 
Trevlig helg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar