onsdag 12 december 2018

Kalkon med äpple och salvia

Kalkon är inget vi äter så ofta i vår familj. När jag söker på kalkon här på bloggen får jag bara träff på tre rätter, var av en är en kalkongryta med kyckling??! :) 
De andra två är kalkon stroganoff och en asiatisk gryta med kalkonfärs.
Men i senaste numret av Coop:s Mer Smak fanns ett vardagsrecept med kalkon som lät så gott och enkelt, så det testade jag i helgen och kan nu varmt rekommendera. 
Sara Begner, Mer Smaks matkreatör och vars recept jag använder flitigt, är helt klart en riktig fena på enkla och goda vardagsrecept. Söker man på hennes namn här på bloggen får man betydligt fler träffar än på kalkon :)
Men åter till dagens recept på kalkon med äpple och salvia, det kommer här...

 Kalkon med äpple och salvia
4 portioner

600 g kalkonbröst
1 msk smör
1 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar
2 små gula lökar, i klyftor
1,5 dl vispgrädde
1 dl vatten
1 kruka salvia, grovhackad
0,5 grönsaksbuljongtärning
3 äpplen, i klyftor
25 g smör
Till servering
Kokt pressad potatis
Grönsallad

Gör så här
Bryn kalkonen i smör en minut per sida
Salta och peppra och lägg över i en ugnsform
Fräs löken någon minut och 
tillsätt vispgrädde, vatten, salvia och buljong
Låt koka upp och häll detta över kalkonen i formen
Lägg äpplena runt kalkonen och hyvla över smör
Tillaga mitt i ugnen i 200 grader i ca 25 minuter, 
till en innertemperatur på 67 grader




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar