måndag 10 december 2018

Saffransbullar med mandelmassa i långpanna

I helgen blev det saffransbullar till Lucia bakade. I år valde jag att jag göra dem med mandelmassa och i långpanna. Mandelmassan gör lussebullarna så saftiga och goda. Och snabbt och enkelt är ju min melodi så att baka dem i långpanna är ju klockrent :)
Sen gör man som man vill med garneringen men visst blir de lite festligare med ringlad vit choklad över och sedan toppade med något strössel. 
Ska sanningen fram så väntade vi inte till Lucia med att smaka av dem utan det blev en varsin bulle redan igår till adventsfikat :)

Saffransbullar med mandelmassa
32 stycken

5 dl mjölk
2 pkt saffran
25 g jäst
0,5 tsk salt
1 dl socker
1 tsk kardemummakärnor, mortlade
12  dl vetemjöl
 150 g smör, rumsvarmt
2 ägg, 1 till pensling
Fyllning
 150 g smör, kallt
200 g mandelmassa
Garnering
1,5 msk vispgrädde
100 g vit choklad, hackad
Strössel 

Gör så här
Smula jästen i en bunke
Värm mjölk och saffran till 37 grader
Rör ut jästen med lite av degspadet
Blanda i salt, socker, 1 ägg, kardemumma och
resten av degspadet
Tillsätt det mesta av mjölet och arbeta ihop till en deg
Spara mjöl till utbaket
Klicka i smöret och arbeta degen i ca 10 minuter
Låt degen jäsa under bakduk i ca 1 timme
Ta upp degen på ett mjölat bakbord och knåda den lätt med lite av mjölet
Dela degen i två delar
Kavla ut halva degen till en rektangel
Riv smör och mandelmassa grovt över degen och rulla ihop degen från långsidan
Skär varje del i 16 bitar vardera
Ställ bitarna glest i en ugnsform med bakplåtspapper
Låt jäsa övertäckt i ytterligare 30 min
Pensla bullarna med uppvispat ägg
Grädda mitt i ugnen i 225 grader i 10-12 min
Låt svalna
Värm grädden och smält chokladen i den under omrörning
Ringla chokladen över bullarna och toppa med strössel

En annan variant på saffransbullar med mandelmassa är de här släta och sockrade.


Det receptet hittar du HÄR
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar