fredag 18 januari 2019

Blomkålsgratäng med kassler

Måste säga att jag är riktigt nöjd med min start på 2019 :)
Det mesta som jag har lagat har varit helt vegetariskt eller med fokus på grönsaker med fisk eller fågel som tillbehör.
Och så har jag varit iväg och tränat tre gånger i veckan och varierat mellan jympa, yoga och simning. Bara att hålla i denna goda vanan och fortsätta på samma spår.
Ett mål jag har just nu är att inte behöva köpa nya skidbyxor när vi ska till dottern i alperna i mars :)
Dagens rätt här på bloggen i dag blir en blomkålsgratäng med kassler.

                                      Håll till godo och trevlig helg! 

                                                                           Recept Ulrika Davidsson

Blomkålsgratäng med kassler
4 portioner 

1 stort blomkålshuvud
2 morötter
500 g kassler
2 dl grädde
1 dl mjölk
2 msk dijonsenap
1 msk sötstark senap
1 krm provensalska örter
Salt
Svartpeppar
2 dl riven ost
2 ägg

Gör så här
Skär blomkålen i mindre buketter och morötter i bitar
Strimla hälften av kasslern och skiva resten
Koka grädde, mjölk, senap och kryddor några minuter
Lägg i grönsaker, strimlad kassler och riven ost
och sjud i 5 minuter
Salta och peppra
Dra av kastrullen och låt svalna
Knäck i äggen och rör om
Bryn kasslerskivorna i smör några minuter
Häll blandningen i en ugnsform 
och lägg kasslerskivorna överst
Sätt in i ugnen i 225 grader i 25 minuter
Servera med en sallad


2 kommentarer:

  1. Härligt med ett blomkålsreceot, jag älskar allt med blomkål!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min favorit är blomkålsris. Riven blomkål som får ett snabbt uppkok och sedan servers som tillbehör istället för vanligt ris. Så smidigt och gott.

      Radera