tisdag 15 januari 2019

Gårdagens snabba gröna middag med varmrökt lax

Gårdagens snabba gröna middag med varmrökt lax passar in i kategorin "må bra", eftersom fisk är en bra källa till vitamin D, vitamin B12, protein, selen och jod. 
Och dessutom innehåller fet fisk, det vill säga lax, inlagd sill, böckling och makrill, de viktiga omega-3 syrorna som är bra för hjärta, hjärna och syn. 
Många nyttiga ämnen i fisk alltså, som vi behöver för att må som bäst.


 Varmrökt lax med gräddkokt broccoli
4 portioner

600 g varmrökt lax
4 stora salladsblad 
1 stort broccolistånd
1,5 dl grädde
0,5 msk kycklingfond
0,25 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 klyftad citron
Hackad gräslök

Gör så här
Skär broccolin i buketter och skiva stammen tunt
Koka upp grädden i en kastrull
och blanda ner fond, salt och peppar 
Koka ihop några minuter
Lägg sedan i broccolin 
och koka under lock på svag värme i ca 5-8 minuter
Lägg salladsbladen och den gräddkokta broccolin på ett stort fat
Fördela laxen över broccolin
Garnera med citronklyftor och gräslök
Servera förslagsvis ett gott bröd till

2 kommentarer:

  1. Gott! Gott! Gott! Idag åt vi grillad lax med potatis och en kall sås med rödlök, citron och dill. Jag älskar lax, men kan inte steka den själv. Jag gillar inte doften. Som tur har jag en duktig man i köket. Så då har jag varit lite nyttig jag med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid nyttigt att äta lax, oavsett tillbehör eller att den är fet.
      Så heja heja :)

      Radera