onsdag 7 augusti 2019

Stekt lax med sweet chilipasta - perfekt vardagsrätt när tiden är knapp

Semestermaten är nu ett minne blott för nu är det åter snabb och enkel mat som räcker till matlådor som gäller. 
Det är ju förunderligt hur man anpassar sig. Eller inte...
Jag tänker på att jag fortfarande tänker snabb och enkel vardagsmat när dottern är på andra sidan jordklotet och grabben flyttat till egen lägenhet och det bara är mannen och jag kvar här hemma. Vi har inte längre några barn hemma som ska hämtas från skola eller skjutsas till kompisar och aktiviteter! Vad gör vi egentligen med all vår tid som vi la ner på det förr om åren?
Dagens recept lagade jag igår och efter att ha ätit, gjort matlådor och plockat undan efter mig i köket så hamnade jag i tv-soffan. Skönt visserligen, och det regnade ute, men om jag nu sparar tid på snabb vardagsmat så kanske jag ska använda tiden till något vettigare :)
Men äta måste man ju göra och det skadar ju inte om det går snabbt att laga, så jag får väl ta en ordentlig funderar på vad jag egentligen gör med den lediga tiden :) 
Den får ju inte slösas bort ;)
Idag däremot stod mannen för matlagningen så då passade jag på att träna på Friskis & Svettis och kom hem till färdig mat och dukat bord :)


Stekt lax med sweet chilipasta
4 portioner

Lax  
500 g laxfilé
 1 krm salt
Citronpeppar  
1 msk olja

Pasta

280 g spaghetti
1 dl crème fraiche
0,5 dl grädde
1 dl sweet chilisås
0,5 tsk salt
1 dl pastavatten
0,5 st citron, pressad
 
Gör så här
Koka pastan enligt anvisning på förpackningen
Sjud upp crème fraiche, grädde, sweet chilisås och salt i en kastrull 
Tillsätt 1 dl av det kokande pastavattnet när pastan har kokat minst 5 min
Salta och peppra laxfilén
Hetta upp en stekpanna med lite olja 
och stek laxen på medelhög värme ca 2 min på båda sidor
Sila av pastavattnet och blanda pastan med sweet chilisåsen 
Pressa i saft från en 1/2 citron och lägg upp på ett fat
Toppa med den stekta laxen 
och servera med en klick sweet chilisås med crème fraiche och en citronklyfta

 Sweet chilisås med crème fraiche
En enkel kall sås som passar till det mesta.
Perfekt till fisk! 
Blanda 1,5 dl crème fraiche med 0,25 dl sweet chilisås.
Smaksätt med 1 pressad vitlöksklyfta och 0,5 krm salt.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar