onsdag 10 juni 2020

Rolig vardagsmat - en utmaning

Roligt och roligt... Måste allt vara så roligt?? Jaa, det tycker jag 😃


Som jag skrev om här så är jag inget fan av makaroner och ketchup till middag.
Alltså, makaroner och ketchup var för sig har jag inga problem med men att servera det till t ex falukorv tycker jag är ganska så fantasilöst och tråkigt.
Det finns ju så många roligare vardagsalternativ att välja på som inte tar så mycket längre tid att laga än det tar att steka korven och koka pastan.
Och här kommer några förslag från bloggens arkiv på roligare vardagsmat som går hejdlöst snabbt att laga. Klicka på länkarna för recept!














Jag tror problemet för många är att man inte i förväg har planerat vad man ska äta till middag när man kommer hem efter en stressig dag. Utan man står där med stressen kokande upp över öronen och försöker tänka ut något snabbt att ställa fram på bordet åt hungriga magar. Och då är det tydligen ofta just pasta och ketchup som av någon anledning dyker upp i tankarna.
Jag är övertygad om man har en plan för vad man ska äta när man kommer hem så sänker det stressnivån betydligt. Det räcker med att man har valt ut ett recept kvällen innan och tagit fram de ingredienser som krävs ur frysen och lagt dem i kylen så har man kommit en bra bit på väg när man kommer hem dagen efter och ska laga middag.
Vill man ha mer inspiration och middagshjälp så finns det 17 färdiga veckoplaneringar med recept och inköpslista här i bloggen. Använd sökfunktionen och sök på veckoplanering. Det finns även några helt vegetariska veckomatsedlar om man vill kika på dem. Sök på vegetarisk veckomatsedel.

Och behöver man ytterligare en knuff för att komma igång, eller redan är en hejare på rolig vardagsmat, så utmanar nu jag och bloggen Vin, mat, Alsace dig och andra bloggare att tipsa om hyfsat enkel och billig mat som lyfter vardagen.
Kommentera antingen här i kommentarsfältet, eller posta ett inlägg om vardagsmat på din egen blogg och länka hit och/eller till Vin, mat, Alsace och skicka oss en länk så publicerar vi de länkar vi får in, eller posta en bild på Instagram med hashtaggen #roligvardagsmat.

Hoppas någon hänger med på utmaningen! För jag behöver också inspiration och tips på rolig vardagsmat :)
Jag tänker i alla fall testa ett av Vin, mat, Alsace tips på rolig vardagsmat i veckan. Klicka på länken för recept!



4 kommentarer:

  1. Kul! Nu kör vi, men mitt inlägg kommer om en dag eller två. (Måste liksom skriva det först).

    SvaraRadera
  2. Nu har jag publicerat min bloggutmaning https://vinmatalsace.wordpress.com/2020/06/13/roligare-vardagsmat-en-bloggutmaning/
    Tänkte att jag/du eller vi publicerar länkar till andra bloggars mat, alltså de som är med i bloggutmaningen.
    Så nu får vi se om det funkar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli kul och se om vi får något gensvar :)

      Radera