söndag 9 maj 2021

Snabb jordgubbsmousse

 

Ett insta inspo från
@elinaomickes_mat

Snabb jordgubbsmousse
En snabb jordgubbsmousse som endast består av tre ingredienser
som man snabbt och enkelt mixar ihop med hjälp av en matberedare.

2 portioner

250 g färska jordgubbar
1 tsk vaniljsocker
1 äggvita

Mixa jordgubbarna i en matberedare till en slät puré.
Tillsätt vaniljsocker och äggvitan.
Mixa två minuter på full effekt.
Fördela moussen i glas och toppa med bär.
Servera.

Moussen rekommenderas att ätas direkt
eller inom 1-2 timmar om den står kallt.
Om moussen får stå för
länge kommer den tappa sin fluffighet.

Jag är dock liite kritisk till receptet. Nu använde jag ju inte en matberedare utan en stavmixer, men jag tror ändå inte det hade någon större betydelse för slutresultatet. Men jordgubbssmaken tyckte jag inte blev så tydlig. Vilket naturligtvis kan bero på vilka jordgubbar man använder. Tror det blir så mycket mer smak med svenska söta riktigt mogna jordgubbar. Och nästa gång ska jag mixa jordgubbarna för sig och ev sockra dem, beroende på hur söta jordgubbar jag använder, och vispa äggvitan för sig och sedan vända ner jordgubbspurén i äggvitan. Jag inbillar mig att konsistensen på moussen blir lite fastare då.

Men idén är god, en snabb och enkel efterrätt. Och jordgubbar är ju så gott och nyttigt.

Jordgubbskompott med limemousse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar