torsdag 13 maj 2021

Ugnsbakad rabarbergröt - ett insta inspo

 Rabarbersäsongen är igång och jag kan äntligen testa ett insta inspo från  @lillafrukostarkivet som jag sparat på ett tag nu, nämligen ugnsbakad rabarbergröt.
Perfekt frukost som mättar.

4-6 portionsformar
(eller 1 stor form)

2 rabarberstjälkar, hackade
2 msk chiafrön + 6 msk varmt vatten
4 dl havregryn
0,5 tsk ingefära
1 tsk kanel
1 tsk bakpulver
1 msk kokossocker
1 tsk vaniljpulver
4 dl mjölk
0,5 dl sirap
3 msk kokosolja smält
Kokosflingor

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj 4 små ugnsformar med lite kokosolja.
Fördela rabarbern jämnt i botten av formen,
spara några bitar som topping.
Blanda ihop chiafrön med det varma vattnet i ett litet glas,
rör om och låt stå.
Rör ihop alla torra ingredienser i en bunke.
Häll sedan blandninen över rabarbern i formen.
Rör ihop chiafrö-blandningen, mjölk, sirap
och smält kokosolja i en liten bunke.
Häll den blöta mixen jämnt över formen
och skaka lätt för att sprida ut vätskan i formen.
Toppa med rabarbern som du sparade och kokosflingor.
Baka i mitten av ugnen 20-30 min
eller tills ytan av gröten fått färg.
Servera med god vaniljyoghurt eller mascarpone.
Kan förvaras i kylskåp några dagar.


2 kommentarer:

  1. Rabarber är gott och jag måste kolla om våra rabarber överlevde flytten förra året. Tror nämligen att de inte gjorde det. Gröt är jag lite kinkig med, så jag äter bra havregrysngröt i väldigt tung konsistens med socker och mjölk, inget annat.

    Kram Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur man kan göra annat än gröt på rabarbern då .... ;)
      Håller tummarna att din rabarber har överlevt!! Jag kanske, i ärlighetens namn, inte är överförtjust i rabarber men eftersom det är det första som liksom startar upp hela bär, frukt och grönsakssäsongen så är den ändå en favorit i grönsakslandet. Kram!

      Radera