torsdag 7 mars 2024

Köttfärs- och vitkålsgratäng i matlådan

Jag vet inte hur snacket går i era lunchrum men jag kan tänka mig att ni i alla fall ibland diskuterar vad ni har med för gott i era matlådor. 
Det här receptet är resultatet av en sån diskussion på mitt jobb. En av mina kollegors perfekta rätt att laga mycket av, så det räcker till många matlådor.
 


Köttfärs- och vitkålsgratäng
 
1 litet vitkålshuvud
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
500 g köttfärs
1 förpackning krossade tomater
5 msk tomatpuré
0,5 dl vatten
1 köttbuljongtärning
1 msk dijonsenap
stark paprikakrydda
oregano
vitpeppar
riven ost
2,5 dl grädde
salt
svartpeppar
 
Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader.
Strimla vitkål och hacka lök.
Stek några minuter i smör tills det fått fin färg.
Salta och peppra.
Bryn köttfärs.
Tillsätt tomatpuré, krossade tomater, vatten, 
senap, buljongtärning, vatten och kryddor.
Låt puttra i några minuter.
Blanda köttfärsröran med vitkål och lök.
Smaka av med salt och peppar.
Lägg sedan röran i en smord ugnssäker form.
Strö över riven ost och ringla över grädde.
Sätt in i ugnen i ca 20 minuter.
 
 Servera med grönsallad.

2 kommentarer:

  1. Låter gott. Lite som kålpudding nästan. Tror jag ska testa den i helgen. Jag behöver inte ha matlådor för vi får lunch på mitt jobb. Lyxigt! Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del har det bra... ;)
      Ser nu att jag missat att lägga till att peppra och salta, för det behövs tycker jag, även om det inte stod i originalreceptet. Kram!

      Radera