onsdag 30 september 2020

Internationella matsvinnsdagen 29/9

Firade ni?

Matsvinn är inte något som jag bara uppmärksammar en dag om året utan jag kan ärligt säga att det engagerar mig alla dagar om året och är dessutom ett återkommande ämne här på bloggen. Men jag tycker absolut att allt som uppmärksammar matsvinnet och tips på hur vi kan minska det är värt att lyfta så här kommer mitt bidrag till internationella matsvinnsdagen, tre enkla tips som man kan göra för att minska matsvinnet.


1. Planering

Köp inte mer än du behöver. Jag brukar i stora drag planera vad jag ska laga för maträtter under veckan och så tittar jag i mina skåp innan jag åker till affären vad som finns hemma och vad jag måste komplettera med. På så sätt slipper jag stå i affären och fundera över vad jag ska laga för mat, jag undviker att få dubbletter av något i skåpen och så köper jag bara färskvaror till de maträtter jag tänker laga och inte en massa andra "bra att ha varor om andan faller på" som sedan måste slängas för att tiden inte räcker till.  

2. Släng inte varor bara för att bäst före-datumet passerat

Laga istället mat av det som finns i kylen. Soppa är perfekt mat att laga när man rensar ur kylen. Hängiga och ledsna grönsaker passar utmärkt att koka soppa av. Det blir lite som att koka soppa på en spik - man tager vad man haver.

 3. Gör matlådor av dina rester från veckans måltider

Du inte bara minskar matsvinnet du sparar även pengar på att ta med dig/äta en matlåda till lunch. Om man räknar att lunchen ute kostar någonstans mellan 70-100 kronor och matlådan i runda slängar 30 kronor och om man räknar att vi jobbar 46 veckor och äter ute varje dag så blir det en besparing på klart över 10 000 kronor/år. 
Och det räcker ju till en hel del...

 

 

Här kommer några tips på bra recept för just matlådor. Klicka på länkarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar