onsdag 7 november 2018

Lammfärsbiffar med morotstzatziki

Igår firade jag mannen som fyllde år med lammfärsbiffar med morotstzatziki :)

 

Lammfärsbiffar
4 portioner

500 g lammfärs
1 ägg
1 tsk salt
1 krm peppar
2 vitlöksklyftor  
Morotstzatziki
2 morötter
2 dl matyoghurt
1 vitlöksklyfta
1 droppe ättika
Salt
Svartpeppar 
Rostad potatis
1 kg delikatesspotatis
2 klyftor vitlök
2 msk olja 
Salt


 Gör så här
Värm ugnen till 200 grader.
Skölj potatisen och skär i klyftor
Skala vitlöksklyftorna och krossa dem lätt
 Lägg potatishalvor och vitlök på en bakplåtsklädd plåt
Tillsätt olja och salt efter smak
Blanda om ordentligt och rosta i ugn ca 35-40 min
Blanda färsen med ägg, kryddor och skalad hackad vitlök
Forma biffar av färsen
Skala och riv morötterna grovt
Blanda yoghurt med pressad vitlök och smaksätt med kryddor
Rör ner morötterna.
Stek biffarna i olja ca 4 minuter på varje sida

Annars har veckan börjat med full körning. 
Planeringsdagar med jobbet både måndag och tisdag, som ska sammanställas idag onsdag, varvat med gympa och simning på kvällarna.
Torsdag och fredag kommer ägnas åt att ta igen det som samlats på jobbet under måndag och tisdag, varvat med yoga.
Sen är det helg, igen :)

Ha en fortsatt fin vecka!

2 kommentarer:

  1. Vad roligt, min man önskar sig ALLTID färsbiffar när han fyller år! Morotstzatziki låter spännande, det ska jag testa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag du ska. Det blev riktigt gott 🥕👍

      Radera