söndag 19 januari 2020

Min kost- och motionsdagbok 2020 - v 4 Veckoplanering, recept och inköpslista



Två veckor har nu gått och veckoplaneringarna har hållit i stort. Maten kanske har kastats om vissa dagar och vi kanske inte alltid har hållit oss helt till recepten. Men det har annars fungerat bra att jag planerar maten för veckan och att mannen sedan lagar det jag planerat de dagar jag tränar.Dessutom har vi löst inköpen på så sätt att vi har handlat det vi behöver inför kommande vecka på helgen på väg hem från något kalas eller annan aktivitet. Alltså sparar vi in tid på att slippa stanna på väg hem från jobbet för att handla mat och stå i affären och fundera på vad vi ska äta till middag. Det är ju även då det lätt slinker med en chokladkaka eller annat snask i kundkorgen när man är hungrig och sugen, vilket vi nu alltså har kunnat undvika.
Upplägget i min planering är att under de röda länkarna hittar man recepten till maträtterna och i kolumnen Inköp de råvaror och produkter som man kan behöva köpa hem för att laga maträtterna. Jag räknar dock med att de vanligaste basvarorna redan finns hemma.
  • Grönsaker: lök (gul, röd, vit), morötter ...
  • Mejeri: ägg, smör, mjölk ...
  • Konserver, kryddor, oljor, salt, peppar ... 
  • Torrvaror: ris, pasta, couscous ...
Råvarorna beräknar jag ska räcka till att laga 4 portioner av maträtterna och räcka till matlådor dagen efter. Rätter utan länkar är rätter jag inte lagat tidigare men planerar att laga och sedan lägga upp här på bloggen.
När det gäller träningen så försöker jag variera den mellan de träningsformer som jag under åren insett vara de som jag tycker är roligast att utföra och den tid som jag tycker är lagom för ett pass. Jag väljer också vilken dag som passar bäst utifrån grupp-passens (Friskis & Svettis) tider och dagar. 


V 3
Måndag
Inköp
Frukost
Gröt
Smoothie
Avokado, jordgubbar
Mellanmål
Frukt
Lunch


Mellanmål
Frukt
Middag
3 brk tonfisk, ättika, dill
Mellanmål
Kesobröd med pålägg
250 g keso
Chiafrön
Träning
Simma 45 min


Tisdag
Inköp
Frukost
Gröt
Ägg
Inlagd sill

Mellanmål
Frukt
Lunch
Tonfisk i sötsur dillsås
Mellanmål
Frukt
Middag
Vegetariska wraps med bönbiffar
Kall mango chutneysås
1 brk svarta bönor
1 brk kikärtor
Hasselnötter
2 dl crème fraiche
Mango chutney
Röd chili
Mellanmål
Fil med müsli




Onsdag
Inköp
Frukost
Kesobröd
Makrill i tomatsås
Makrill i tomatsås
Mellanmål


Lunch
Matlåda från frysen
Mellanmål


Middag
Stekt lax med citronsås
Kokt potatis
Rivna morötter
600 g laxfilé
2 dl crème fraiche
Citron
Mellanmål


Träning
Step up 60 min

Torsdag
Inköp
Frukost
Gröt
Smoothie

Mellanmål
Frukt

Lunch
Stekt lax med citronsås

Mellanmål
Frukt

Middag
Köttfärssås på minuten
Någon form av färs
nöt, fläsk, lamm eller fågel
Mellanmål
Yoghurt och smörgås

Träning
Yoga 60 min


Fredag
Inköp
Frukost
Gröt
Ägg
Inlagd sill

Mellanmål
Frukt
Lunch
Köttfärssås
Mellanmål
Frukt
Middag
Plåtmat med hasselbackspotatis
och kryddig korv

Mellanmål






Lördag
Inköp
Frukost
Tonfiskröra
Kokt ägg
Ostsmörgås
Tonfisk i vatten
Gräddfil
Majonnäs
Blekselleri
Mellanmål


Lunch
Plåtmat
Mellanmål


Middag
Sushi
Mellanmål


Träning
Backträning

Söndag
Inköp
Frukost
Äggröra med bacon Bacon
Mellanmål


Lunch
Kyckling med rosmarin 
Vitlök- och potatisstomp
1 kg kycklinglår med skinn
Rosmarin
1,5 dl lätt crème fraiche
Färska champinjoner
Squach
Röd paprika
Mellanmål


Middag


Mellanmål







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar