torsdag 2 januari 2020

Välkommen 2020!

Nu lägger jag 2019 bakom mig utan några vidare kommentarer, det som har varit har varit, och fokuserar istället framåt på det nya året med nya möjligheter! 
Jag är inte något stort fan av löften, löften har en tendens att bli brutna, så istället väljer jag att utmana mig själv att åter igen ta tag i mina kost- och motionsvanor. 
Jag tänker att jag ska återuppta någon slags kost- och motionsdagbok här på bloggen. Min erfarenhet från 2017, då jag strikt förde kost- och motionsdagbok här på bloggen, är nämligen att när jag delade med mig av min dagbok här på bloggen så höll jag mig till min plan och genomförde det jag föresatt mig. Med gott resultat dessutom.  
Klicka här på länken och läs min utvärdering.
Jag har dock ännu inte riktigt någon plan för hur och i vilken form jag ska redovisa min dagbok. Grunden för mina kost- och motionsvanor, hur jag ska äta och träna för att jag ska må som bäst, har jag redan klar för mig. Den la jag i och med min kost- och motionsdagbok 2017, att ha fasta rutiner med frukost, lunch, middag och mellanmål, att äta varierat men främst av fet fisk, grönsaker, nötter, frukt och bär och att träna regelbundet. Det jag nu behöver fokusera på och inte slarva med, vilket jag tror dagboken och rapporteringen här på bloggen kan vara till hjälp med, är att hålla mig till planen och inte börja slarva med maten jag mår bra av eller att hoppa över vissa träningspass för att det är annat som pockar på och kräver min energi, vilket det kan göra både privat och genom arbetet. Jag ska heller inte låta saker jag inte kan påverka stressa upp mig. Där är yogan till stor hjälp för att kunna slappna av och fokusera på annat än de problem som surrar i mitt huvud. 
Det som jag nu tänker när jag skriver det här är att jag kanske ska göra min dagbok i omvänd ordning det här året, alltså inte skriva ner i efterhand vad jag ätit och tränat utan istället göra en veckoplanering i förväg. Det finns ju en uppsjö av recept här på bloggen som jag kan återanvända och snabbt göra veckomatsedlar och inköpslistor av.
Kankse någon av er till och med vill vara med och utmana er själva och ta del av mina veckoplaneringar? Då kan vi ju peppa varandra och dela med oss av våra tips och erfarenheter längs vägen. Vad säger ni, är det någon som hänger på?

Jag ska i alla fall börja i helgen med att baka ett glutenfritt nöt- och fröbröd som jag kan ha till nästa vecka när jag tänker att jag ska vara klar med min planering och starta upp Min kost- och motionsdagbok 2020. Är ni med mig? :)


Glutenfritt nöt- och fröbröd

2 st

5 dl solrosfrön
2 dl linfrön
2 dl hasselnötter
7 dl glutenfria havregryn
4 msk chiafrön
8 msk fiberhusk
2 tsk salt
7 dl vatten, fingervarmt
2 msk mörk sirap
6 msk kokosolja

Gör så här
Blanda ihop de torra ingredienserna i en skål
Vispa ihop vatten, sirap och kokosolja i en annan skål
Blanda ner de torra ingredienserna
Blanda allt väl
Fördela smeten i två limpformar, à 1,5 L,
klädda med bakplåtspapper
Täck formarna med plastfolie
Låt degen jäsa i i kylskåp minst 2 timmar,
gärna över natten
Grädda bröden mitt i ugnen i 175 grader i 30 minuter
Vält ur dem ur formarna direkt på ugnsgallret 
och grädda i ytterligare 30-40 minuter
Det ska låta ihåligt när du knackar på det
Låt bröden kallna helt innan du skär det i tunna skivor

 Och hörni, jag finns ju på Instagram också @minlillakokvra :)

#kostochträning #hälsosammarecept #måbra2020

3 kommentarer:

  1. Det här låter väldigt gott och jag är sugen på att testa men kan inte äta havre. Har du något förslag på vad man skulle kunna byta ut havregrynen mot?

    Vänliga hälsningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sara! Kul att du gillar receptet :)
      Jag har egentligen ingen aning om vad som skulle kunna funka istället men när jag googlar får jag fram att havregryn kan ersättas med rågflingor, fiberhavregryn och korngryn. Av dem tre skulle jag spontant prova rågflingor. Men jag har ingen uppfattning kring hur det uppför sig i detta bröd, med mängden vätska osv.
      Vågar du dig på att prova så får du gärna höra av dig och berätta hur det gick. Lycka till! /Birgitta

      Radera
    2. Tack för svaret! När jag läser det inser jag att jag utelämnat en viktig detalj, jag kan inte äta någon av de fyra sädeslagen vete, råg, korn och havre ;) Men jag tror jag ska testa med hirsflingor eller boveteflingor! Kanske lite glutenfritt mjöl dessutom så det binder ihop. Jag återkommer och berättar hur det blev! /Sara

      Radera